Setiap perniagaan memerlukan perkhidmatan pelanggan yang baik semasa mereka menjalankan operasi perniagaan. Peningkatan perkhidmatan pelanggan merupakan pelaburan kedua terpenting setelah aktiviti pemasaran untuk menjana jualan.
Justeru kemahiran dan mutu sokongan khidmat pelanggan haruslah diberi perhatian agar pelanggan mendapat pengalaman terbaik pada setiap transaksi perniagaan yang berjalan. Pengalaman pelanggan yang diperoleh daripada interaksi mereka bersama anda akan diingati dan dihebahkan oleh mereka secara tidak langsung.
Perniagaan yang hebat akan mempunyai hubungan pelanggan yang hebat. Berikut merupakan beberapa tips tentang beberapa cara mengurus perkhidmatan pelanggan untuk memberi perkhidmatan kepada pelanggan dengan lebih baik.
Respon yang cepat diperlukan kerana kebanyakan pelanggan tidak sabar menunggu. Walaupun respon yang diberikan tidak lengkap, kecepatan memberi respon akan memberi gambaran anda memberi perhatian kepada pelanggan anda.
Untuk memberi respon dan jawapan dengan cepat, anda perlu mengenalpasti siapakah pelanggan anda dan apakah isu yang perlu diselesaikan. Maklumat yang lengkap dan relevan akan membantu anda menyelesaikan segala permasalahan yang timbul.
Walaupun tidak semua permintaan pelanggan dapat diselesaikan dengan segera dan mungkin memerlukan beberapa susulan, dengan memberi respon pertama dengan cepat akan memberi gambaran yang positif tentang perniagaan anda.
Matlamat utama dalam memberi respon yang cepat adalah untuk memastikan komunikasi antara anda dan pelanggan berjalan dengan lancar. Kini terdapat pelbagai sistem di dalam pelbagai saluran untuk anda memberi respon dengan cepat. Sistem automasi membalas pesanan dapat diatur di dalam beberapa landasan pemasaran (Contoh: FB) agar pelanggan dapat diarahkan ke landasan yang lebih memberikan respon pantas (Contoh: Whatsapp).
Sekiranya anda sudah mempunyai pasukan khidmat pelanggan, anda harus memastikan pasukan perkhidmatan pelanggan anda mempunyai kemahiran yang tepat untuk keperluan pelanggan anda.
Antara kemahiran yang perlu ada di dalam pasukan khidmat pelanggan anda termasuklah empati, kesabaran dan konsistensi. Pelanggan akan datang dengan pelbagai karenah. Sesetengah akan datang dengan aduan dan beremosi. Ada juga pelanggan yang datang dengan soalan dan bersikap cerewet.
Dengan pelbagai situasi ini, pasukan khidmat pelanggan harus tahu tentang cara mengendalikannya dan memberikan perkhidmatan yang sama setiap kali.
Menyediakan perkhidmatan pelanggan yang baik adalah proses pembelajaran yang berterusan.
Komunikasi yang diamalkan haruslah sentiasa jelas dan menggunakan bahasa yang positif dan tetap ceria. Sentiasa akhiri perbualan dengan mengesahkan pelanggan berpuas hati. Berikan perhatian yang sewajarnya kepada pelanggan dengan memberi fokus kepada penyelesaian masalah.
Pengetahuan semasa tentang produk dan perkhidmatan haruslah sentiasa sama dengan mempunyai prosedur operasi standar di dalam perniagaan dan operasi.
Sentiasa jalankan tinjauan melalui kaji selidik maklum balas atau temu ramah pelanggan anda untuk memahami sama ada pasukan perkhidmatan anda menunjukkan setiap ciri perkhidmatan ini.
Kejujuran dan ketelusan sangat penting bagi memastikan khidmat perniagaan anda berjalan untuk jangka masa yang panjang. Penyediaan produk dan servis makanan perlu dijalankan dengan penuh rasa tanggungjawab.
Dengan mengamalkan sikap positif ini, pelanggan akan berasa yakin dengan pengalaman mereka berurusan dengan anda dan akan memberi hebahan yang positif tentang anda kepada orang lain. Sekiranya wakil khidmat pelanggan tidak mempunyai jawapan yang tepat, mereka haruslah sentiasa merujuk dan membuat rundingan dengan ahli pasukan lain.
Anda akan menerima pelbagai persoalan dan aduan dari pelanggan anda.Tidak semua persoalan dan aduan tersebut perlu diselesaikan pada satu masa yang sama.
Langkah pertama adalah dengan mengenalpasti kepentingan soalan dan aduan tersebut. Adalah penting untuk anda mengenalpasti sejauh mana keseriusan sesebuah aduan tersebut dan memberi penyelesaian yang berkaitan.
Pengurusan keutamaan dalam perkhidmatan pelanggan adalah untuk anda memberi maklum balas dengan efisien – impak yang optimum dengan masa yang efektif.
Sesetengah isu yang dibangkitkan oleh pelanggan anda memerlukan komunikasi susulan sehingga ke peringkat akhir proses penyelesaian. Pasukan khidmat pelanggan akan menyampaikan beberapa alternatif penyelesaian kepada pelanggan berserta dengan garis masa yang realistik.
Setelah itu, komunikasi susulan diperlukan untuk memastikan pelanggan telah mendapatkan penyelesaian terbaik dan berpuas hati dengan perkhidmatan perniagaan anda.
Terdapat beberapa cara untuk anda menjalankan komunikasi susulan bersama pelanggan. Bina cara yang mudah diakses oleh pelanggan anda untuk mereka memberi maklum balas mereka dan mudah untuk anda memberi respon kepada mereka.
Dengan kemajuan teknologi yang ada pada masa ini, anda boleh menerima maklum balas dari pada pelanggan anda melalui landasan pesanan di media sosial, laman sesawang dan juga talian telefon serta Whatsapp.
Pembinaan komuniti juga boleh dilakukan dengan membina interaksi aktif melalui webinar, FB Live, pameran perdagangan dan konvensyen. Pelanggan anda akan berasa lebih dihargai jika anda memperlakukan mereka sebagai ahli komuniti yang penting.
Selain daripada itu, pelanggan merupakan rujukan anda yang utama untuk anda melakukan penambahbaikan dalam perniagaan. Anda boleh mengambil kira pandangan dan idea daripada pelanggan anda. Lagipun, perniagaan wujud untuk memenuhi keperluan pelanggan dan menyelesaikan masalah mereka bukan?
Bagi anda yang ingin memulakan perniagaan kebab dan jana jualan sehingga mencecah 5 angka seperti peniaga kebab sedia ada, sertai Madina Kebab Apprentice Program. Sebuah program 3 bulan yang akan membantu pemula peniaga dan usahawan kebab baru mahupun sedia ada untuk memulakan dan tambah baik perniagaan kebab mereka.
Klik link website ini untuk kami bantu anda dapatkan tawaran program ini: www.wasap.my/60126094643/nakniagakebab
Comments
Post a Comment