Pelanggan merupakan keutamaan dalam urusan jual beli perniagaan. Oleh itu amat penting bagi usahawan untuk mempunyai kepakaran dalam memberikan perkhidmatan terbaik kepada pelanggan anda. Berikut merupakan beberapa cara untuk membina hubungan dengan pelanggan anda.
1. Guna
platform media sosial
Platform
media sosial seperti Facebook, Instagram dan Twitter boleh digunakan untuk
meningkatkan hubungan dengan pelanggan. Selain dari posting yang konsisten di
platform media sosial ini, penganjuran pertandingan atau cabutan bertuah boleh
dilakukan dengan meminta ‘tag, share and win’. Antara pertandingan lain yang
boleh dilakukan adalah dengan meminta pelanggan menaik muat gambar bersama
kebab yang dibeli dan melakukan tag rakan serta hashtag produk. Berikan tawaran
hidangan kebab percuma atau hadiah lain mengikut kesesuaian.
2. WhatsApp
blasting
WhatsApp
blasting dapat digunakan untuk memberi update
promosi semasa kepada pelanggan. WhatsApp blasting dapat dilakukan melalui
senarai broadcast (pelanggan harus
menyimpan memori nombor telefon pengirim terlebih dahulu) atau melalui group link invitation. Selain dari
promosi, WhatsApp blasting dapat digunakan untuk memberi ucapan atau doa
berkala kepada pelanggan anda
3. Telegram Group
Dengan
kewujudan Telegram group, anda dapat memberikan update harian tentang aktiviti yang berlaku dalam perniagaan anda
bersama para pelanggan. Telegram Group merupakan komunikasi satu hala, walaupun
efektif dalam penyampaian maklumat, ianya tidak dapat digunakan untuk mengambil
maklum balas dari pelanggan.
4. Loyalty card
Loyalty card
dapat meningkatkan jualan sekaligus memberi ganjaran kepada pelanggan anda.
Anda boleh berikan hidangan kebab percuma bagi setiap 10 pembelian. Pelanggan
akan merasa lebih dihargai dan akan kembali datang membawa kenalan untuk mendapatkan
tawaran dari anda.
5. Beri
perhatian kepada maklum balas pelanggan untuk bina lebih kepercayaan
Ruangan review amat penting untuk digunakan bagi
meningkatkan kredibiliti dan kepercayaan pelanggan. Urus maklum balas positif
dan negatif dengan baik dan professional. Sentiasa mohon maaf atas setiap
perkara yang membuatkan pelanggan anda rasa tidak berpuas hati. Kemudian
berikan penjelasan yang sewajarnya. Komen yang positif akan tersebar begitu
juga komen yang negatif.
Comments
Post a Comment