Skip to main content

42 CAWANGAN KIOSK KEBAB DALAM MASA 6 TAHUN!

Ini cerita Pak Rudy, salah seorang peniaga Madina Kebab di Semarang, Indonesia. Beliau berjaya mengembangkan perniagaan kebab dari 1 cawangan ke 42 cawangan dalam masa 6 tahun. 18 cawangan merupakan cawangan sendiri, dan 24 cawangan selebihnya merupakan kepunyaan francaisi beliau.

Dulu, Pak Rudy merupakan seorang Supervisor di Indomaret, sebuah 'chained convenient store' yang terkenal di Indonesia. Belum mempunyai rumah dan memiliki sebuah motorsikal untuk pergi dan pulang dari kerja.

Beliau melihat potensi perniagaan kebab dari Madina Kebab yang masih 'rare' pada ketika itu dan mengambil keputusan untuk bermula dengan 1 cawangan kiosk kebab dengan dibantu oleh isteri beliau.

Berkat usaha dan keberkatan rezeki, beliau berjaya membuka 3 outlet pada tahun pertama dan terus berkembang ke 42 outlet pada hari ini.

Sekarang Pak Rudy berjaya memiliki beberapa buah rumah dan kereta hasil dari perniagaan kebab ini.

Ini pesan Pak Rudy:

1. Sebagai peniaga, kena berusaha bersungguh-sungguh. Bila berniaga makanan di kiosk, cabaran utama adalah bila musim hujan. Jangan letak sangkaan jualan tak laku bila hujan. Teruskan berniaga dan doa yang baik-baik.

2. Jujur pada pelanggan. Jangan kurangkan bahan-bahan. Berikan produk makanan yang sesuai dengan harga yang dijual.

3. Jujur dengan diri sendiri. Keluarkan zakat 2.5% dari keuntungan tahunan dan bersedekah. Hanya diri sendiri yang tau tentang hal ini.

Macam mana?

Nak jadi macam Pak Rudy dan mulakan perniagaan kebab?

Anda boleh hadir ke Madina Apprentice Program yang berikutnya, sebuah program perniagaan kebab selama 3 bulan yang akan membantu dan memantau pemula peniaga dan usahawan kebab baru mahupun sedia ada untuk memulakan dan tambah baik perniagaan kebab mereka. 

Klik link website ini untuk kami bantu anda dapatkan tawaran program ini: www.wasap.my/60126094643/nakniagakebab

Comments

Popular posts from this blog

KENAPA PERNIAGAAN KEBAB TERHENTI DI TENGAH JALAN?

Ramai yang nakkan perniagaan untuk kekal bertahan sehingga berpuluh tahun dan berkembang berkali-kali ganda.  Namun tak ramai yang mahu berhadapan dengan penat lelah usaha untuk kemahuan tersebut. Kebanyakannya akan berputus asa, bersikap menyalahkan orang atau perkara lain, tidak mahu bertanggungjawab atas cabaran yang dihadapi. Mengapa perkara ini terjadi? Jom kita semak agar boleh menguruskan perniagaan kebab anda dengan lebih baik. 1. TIDAK MEMPUNYAI MATLAMAT Tidak jelas dengan hala tuju dan tidak mempunyai matlamat yang jelas dengan kenapa memulakan perniagaan adalah antara faktor yang menyebabkan sesebuah perniagaan kebab berhenti di tengah jalan. 2. TIDAK MERANCANG Tiada perancangan akan aktiviti perniagaan yang akan dijalankan termasuklah kajian lokasi, kajian pelanggan dan jadual aktiviti pemasaran akan membuatkan perniagaan kebab senang untuk terhenti. 3. TIDAK KONSISTEN BERTINDAK Sekejap rajin, sekejap malas. Baru mempromosikan perniagaan teta

3 PELAJARAN DARI SIR COLONEL SANDERS UNTUK PENIAGA KEBAB

Pernah dengar cerita mengenai pengasas KFC, Well Colonel Harland Sanders? Sanders dilahirkan pada tahun 1890 di Henryville, IN. Dibesarkan oleh ibunya yang merupakan seorang ibu tunggal, Sanders melalui pelbagai cabaran sebelum meraih kejayaan yang besar dalam hidupnya. Setelah dipecat dari pekerjaan di sebuah syarikat kereta api, beliau mengasaskan syarikat kapal feri pada tahun 1920. Beliau kemudiannya cuba untuk membuka sebuah syarikat pembuatan lampu namun tidak berjaya. Hanya pada usia 40 tahun dia mula menjual hidangan ayam di stesen servis. Namun, beliau terpaksa menutup perniagaan berikutan Perang Dunia II. Selepas perang berakhir, beliau cuba untuk memfrancaiskan restorannya. Resipi beliau ditolak 1,009 kali sebelum diterima. 'Sander's Secret Recipe' telah menerima sambutan hangat di bawah restoran 'Kentucky Fried Chicken' yang diusahakannya. Selepas bertahun-tahun berjuang dengan kegagalan dan penolakan beliau akhirnya menjual resto

BAGAIMANA ATASI CABARAN BERNIAGA?

Tidak sah bagi sesebuah perniagaan untuk tidak menghadapi cabaran. Cabaran merupakan perkara yang sinonim dalam perniagaan. Justeru pengurusan cabaran yang datang merupakan perkara yang harus dilakukan oleh para usahawan perniagaan kebab agar setiap cabaran dapat memberikan kebaikan dalam perniagaan tersebut. Terdapat pelbagai masalah yang mungkin akan hadir setiap hari. Namun, kenalpasti masalah yang harus diberi keutamaan untuk diselesaikan. Senaraikan alternatif bagi setiap masalah yang datang. Dapatkan pandangan dari keluarga atau rakan terdekat yang faham dengan situasi anda bagi menjalankan proses validasi bagi setiap alternatif yang anda senaraikan. Lakukan sedikit kajian bagi mengenalpasti alternatif terbaik bagi setiap permasalahan tersebut. Pertimbangkan alternatif yang anda ada dengan mengambil kira beberapa faktor. Contohnya; penukaran lokasi bagi mendapatkan hasil jualan yang lebih baik – pertimbangkan faktor kos operasi, jarak, serta keselamatan u