Ramai yang mempunyai keinginan untuk memulakan perniagaan ketika kegawatan ekonomi. Namun ramai juga yang masih tidak mengetahui langkah-langkah untuk memulakan perniagaan. Bagi yang meminati untuk memulakan perniagaan dalam industri makanan segera, Madina Kebab ingin berkongsi tips kepada bakal usahawan di luar sana.
Antara tips yang boleh diambil kira semasa permulaan perniagaan kebab ini termasuklah:
Antara tips yang boleh diambil kira semasa permulaan perniagaan kebab ini termasuklah:
1. Mula dengan apa yang ada di tangan
Ramai orang menganggap mereka perlu menyediakan modal yang besar untuk memulakan sesebuah perniagaan. Lebih bahaya lagi sekiranya seseorang itu memulakan perniagaan dengan hutang yang banyak. Namun sebenarnya perniagaan dapat dijalankan dengan modal yang minima. Anda boleh mulakan dengan menabung dari pendapatan/gaji sedia ada untuk dijadikan modal pertama perniagaan anda. Sebagai contoh Anda memperoleh pendapatan sebanyak RM1,500 sebulan, Anda boleh asingkan 10% dari dari pendapatan tersebut. RM150 sebulan, dalam tempoh 12 bulan anda sudah mempunyai RM1,800 untuk memulakan perniagaan. Mudah kan?
2. Membuat perancangan dan kajian awal
Dalam membuat perancangan dan kajian awal, mulakan dengan menentukan sasaran pelanggan. Siapakah pelanggan anda? Di manakah mereka berada? Bermula dengan dua (2) soalan asas ini Anda akan jelas dengan siapa Anda akan sasarkan aktiviti pemasaran Anda serta lokasi perniagaan Anda.
3. Dapatkan nasihat daripada pakar industri
Anda boleh mendapatkan bantuan nasihat dari pakar industri sekiranya Anda masih tidak jelas dengan keadaan industri semasa terutama analisa yang melibatkan pesaing industri dan faktor luaran. Siapakah pakar industri? Anda boleh mula bertanya kepada pengilang dan pembekal kebab yang ada di pasaran. Madina Kebab merupakan pengilang dan pengedar kebab yang pertama di Malaysia.4. Lancarkan kempen dan aktiviti pemasaran secara berterusan
5. Kemaskini trend semasa pelanggan
Anda harus peka dengan kehendak semasa pelanggan dengan mengambil kira setiap respon dan maklum balas dari mereka. Ramai usahawan takut untuk mengambil maklum balas terutama jika pelanggan memberikan maklum balas negatif kepada mereka. Maklum balas yang positif dan negatif yang diurus dengan baik akan meningkatkan kredibiliti dan kepercayaan daripada pelanggan untuk jangka waktu panjang.
Comments
Post a Comment