Skip to main content

5 TIPS MEMULAKAN PERNIAGAAN KEBAB


Ramai yang mempunyai keinginan untuk memulakan perniagaan ketika kegawatan ekonomi. Namun ramai juga yang masih tidak mengetahui langkah-langkah untuk memulakan perniagaan. Bagi yang meminati untuk memulakan perniagaan dalam industri makanan segera, Madina Kebab ingin berkongsi tips kepada bakal usahawan di luar sana.

Antara tips yang boleh diambil kira semasa  permulaan perniagaan kebab ini termasuklah:

1. Mula dengan apa yang ada di tangan

Ramai orang menganggap mereka perlu menyediakan modal yang besar untuk memulakan sesebuah perniagaan. Lebih bahaya lagi sekiranya seseorang itu memulakan perniagaan dengan hutang yang banyak. Namun sebenarnya perniagaan dapat dijalankan dengan modal yang minima. Anda boleh mulakan dengan menabung dari pendapatan/gaji sedia ada untuk dijadikan modal pertama perniagaan anda. Sebagai contoh Anda memperoleh pendapatan sebanyak RM1,500 sebulan, Anda boleh asingkan 10% dari dari pendapatan tersebut. RM150 sebulan, dalam tempoh 12 bulan anda sudah mempunyai RM1,800 untuk memulakan perniagaan. Mudah kan?

2. Membuat perancangan dan kajian awal

Dalam membuat perancangan dan kajian awal, mulakan dengan menentukan sasaran pelanggan. Siapakah pelanggan anda? Di manakah mereka berada? Bermula dengan dua (2) soalan asas ini Anda akan jelas dengan siapa Anda akan sasarkan aktiviti pemasaran Anda serta lokasi perniagaan Anda.

3. Dapatkan nasihat daripada pakar industri

Anda boleh mendapatkan bantuan nasihat dari pakar industri sekiranya Anda masih tidak jelas dengan keadaan industri semasa terutama analisa yang melibatkan pesaing industri dan faktor luaran. Siapakah pakar industri? Anda boleh mula bertanya kepada pengilang dan pembekal kebab yang ada di pasaran. Madina Kebab merupakan pengilang dan pengedar kebab yang pertama di Malaysia. 

4. Lancarkan kempen dan aktiviti pemasaran secara berterusan

Ramai usahawan yang masih belum sedar akan kepentingan aktiviti pemasaran. Kos untuk aktiviti pemasaran harus diambil kira di awal permulaan perniagaan. Anda juga harus jelas dengan matlamat pemasaran yang Anda lakukan. Kini dengan kewujudan pelbagai platform teknologi, aktiviti dan kempen pemasaran dapat dilakukan dengan lebih mudah bersama kos yang lebih rendah. Nak rebut peluang ini? Pilihan di tangan Anda!

5. Kemaskini trend semasa pelanggan 

Anda harus peka dengan kehendak semasa pelanggan dengan mengambil kira setiap respon dan maklum balas dari mereka. Ramai usahawan takut untuk mengambil maklum balas terutama jika pelanggan memberikan maklum balas negatif kepada mereka. Maklum balas yang positif dan negatif yang diurus dengan baik akan meningkatkan kredibiliti dan kepercayaan daripada pelanggan untuk jangka waktu panjang.

Semoga berjaya!


Comments

Popular posts from this blog

KENAPA PERNIAGAAN KEBAB TERHENTI DI TENGAH JALAN?

Ramai yang nakkan perniagaan untuk kekal bertahan sehingga berpuluh tahun dan berkembang berkali-kali ganda.  Namun tak ramai yang mahu berhadapan dengan penat lelah usaha untuk kemahuan tersebut. Kebanyakannya akan berputus asa, bersikap menyalahkan orang atau perkara lain, tidak mahu bertanggungjawab atas cabaran yang dihadapi. Mengapa perkara ini terjadi? Jom kita semak agar boleh menguruskan perniagaan kebab anda dengan lebih baik. 1. TIDAK MEMPUNYAI MATLAMAT Tidak jelas dengan hala tuju dan tidak mempunyai matlamat yang jelas dengan kenapa memulakan perniagaan adalah antara faktor yang menyebabkan sesebuah perniagaan kebab berhenti di tengah jalan. 2. TIDAK MERANCANG Tiada perancangan akan aktiviti perniagaan yang akan dijalankan termasuklah kajian lokasi, kajian pelanggan dan jadual aktiviti pemasaran akan membuatkan perniagaan kebab senang untuk terhenti. 3. TIDAK KONSISTEN BERTINDAK Sekejap rajin, sekejap malas. Baru mempromosikan perniagaan teta

3 PELAJARAN DARI SIR COLONEL SANDERS UNTUK PENIAGA KEBAB

Pernah dengar cerita mengenai pengasas KFC, Well Colonel Harland Sanders? Sanders dilahirkan pada tahun 1890 di Henryville, IN. Dibesarkan oleh ibunya yang merupakan seorang ibu tunggal, Sanders melalui pelbagai cabaran sebelum meraih kejayaan yang besar dalam hidupnya. Setelah dipecat dari pekerjaan di sebuah syarikat kereta api, beliau mengasaskan syarikat kapal feri pada tahun 1920. Beliau kemudiannya cuba untuk membuka sebuah syarikat pembuatan lampu namun tidak berjaya. Hanya pada usia 40 tahun dia mula menjual hidangan ayam di stesen servis. Namun, beliau terpaksa menutup perniagaan berikutan Perang Dunia II. Selepas perang berakhir, beliau cuba untuk memfrancaiskan restorannya. Resipi beliau ditolak 1,009 kali sebelum diterima. 'Sander's Secret Recipe' telah menerima sambutan hangat di bawah restoran 'Kentucky Fried Chicken' yang diusahakannya. Selepas bertahun-tahun berjuang dengan kegagalan dan penolakan beliau akhirnya menjual resto

BAGAIMANA ATASI CABARAN BERNIAGA?

Tidak sah bagi sesebuah perniagaan untuk tidak menghadapi cabaran. Cabaran merupakan perkara yang sinonim dalam perniagaan. Justeru pengurusan cabaran yang datang merupakan perkara yang harus dilakukan oleh para usahawan perniagaan kebab agar setiap cabaran dapat memberikan kebaikan dalam perniagaan tersebut. Terdapat pelbagai masalah yang mungkin akan hadir setiap hari. Namun, kenalpasti masalah yang harus diberi keutamaan untuk diselesaikan. Senaraikan alternatif bagi setiap masalah yang datang. Dapatkan pandangan dari keluarga atau rakan terdekat yang faham dengan situasi anda bagi menjalankan proses validasi bagi setiap alternatif yang anda senaraikan. Lakukan sedikit kajian bagi mengenalpasti alternatif terbaik bagi setiap permasalahan tersebut. Pertimbangkan alternatif yang anda ada dengan mengambil kira beberapa faktor. Contohnya; penukaran lokasi bagi mendapatkan hasil jualan yang lebih baik – pertimbangkan faktor kos operasi, jarak, serta keselamatan u