Skip to main content

7 TIPS MEMILIH LOKASI PERNIAGAAN KEBAB


Terdapat beberapa faktor dalam pemilihan lokasi perniagaan bagi usahawan kebab. Faktor-faktor ini harus diambil kira bagi memberikan kelancaran kepada operasi perniagaan kebab anda


1. Trafik

Pemilihan lokasi berdasarkan trafik pengunjung adalah penting sekiranya usahawan kebab memulakan perniagaan kebab dengan gerai atau premis. Trafik pengunjung boleh ditentukan melalui kajian penduduk di kawasan sekitar gerai atau premis tersebut.


2. Jenis Tapak perniagaan dan Kos Operasi

a) Premis

Terdapat beberapa pilihan premis perniagaan yang boleh dijadikan pilihan untuk memulakan perniagaan kebab. Berikut merupakan beberapa pilihan lokasi untuk premis kebab:

i.   Shop Lot di kompleks perniagaan/ pejabat
ii.  Shop Lot di dalam kompleks beli-belah

Perniagaan yang mempunyai premis secara tidak langsung akan mempunyai kos operasi yang lebih tinggi berbanding dengan gerai atau secara online. Faktor ini harus diberi pertimbangan yang jelas oleh para usahawan kebab. 

b) Gerai

Terdapat beberapa lokasi yang boleh diberi pertimbangan untuk meletakkan gerai kebab anda. Berikut merupakan beberapa pilihan lokasi untuk gerai kebab:

i.   Pasar malam/ Pasar tani

Mempunyai gerai melalui pasar malam atau pasar tani merupakan model perniagaan secara mudah alih dan bergerak dari satu tempat ke satu tempat yang lain. Alat pengangkutan untuk pengalihan barang-barang perniagaan merupakan faktor utama yang perlu diambil kira dalam jenis perniagaan ini.

ii.  Menyewa sebahagian premis (CafĂ©/ Restoran/ Foodcourt di Hospital/ Foodcourt di Hab transportasi)

Mempunyai sebahagian premis akan mengurangkan kos operasi berbanding dengan penyewaan keseluruhan premis. Perbincangan boleh dilakukan bersama pemilik premis utama bagi mendapatkan keuntungan bagi kedua-dua belah pihak.

iii. Bahu jalan

Lokasi di bahu jalan merupakan lokasi yang sering menjadi tumpuan untuk berniaga makanan. Namun, lokasi ini harus mendapat persetujuan dari Majlis Perbandaran Daerah supaya anda boleh berniaga dengan aman. Kelulusan untuk berniaga di tapak terbuka akan melalui beberapa proses fasa permohonan. Trafik pengunjung adalah berbeza mengikut kawasan.

iv.  Di hadapan ‘convenient store’ seperti 7-Eleven atau KK Speedmart

Lokasi ini termasuk dalam kategori bahu jalan dan perlu mendapat kelulusan dari Majlis Perbandaran Daerah untuk lessen tapak perniagaan. Trafik pengunjung bergantung kepada kawasan. Kebiasaannya ‘convenient store’ ini dikunjungi setelah lewat malam. Faktor waktu operasi perniagaan dan keselamatan harus diambil kira oleh usahawan kebab.


4. Persaingan

Kenalpasti perniagaan lain yang berada berhampiran lokasi anda samada mereka merupakan pelengkap atau pesaing kepada produk yang dijual oleh anda. Dengan membuat kajian pesaing, anda akan menjadi jelas tentang perancangan perniagaan dan pemasaran anda.


5. Peraturan perniagaan

Dapatkan penjelasan dan kebenaran dari Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) atau Majlis Perbandaran Daerah untuk proses mendapatkan kelulusan tapak perniagaan untuk memastikan kelancaran perniagaan anda.


6. Keselamatan

Ini merupakan faktor yang penting dalam pemilihan lokasi terutama jika anda berniaga pada waktu malam. Lokasi yang terang dan laluan trafik yang tinggi akan mengurangkan risiko jenayah di kawasan tapak perniagaan anda.


7. Keperluan kemudahan

Terdapat beberapa keperluan yang diperlukan peniaga seperti bekalan elektrik sekiranya waktu operasi perniagaan adalah pada waktu malam dan juga bekalan air bersih. Operasi perniagaan akan menjadi lebih mudah dengan merancang dan mengetahui tentang perkara ini dengan lebih awal.

Comments

Popular posts from this blog

KENAPA PERNIAGAAN KEBAB TERHENTI DI TENGAH JALAN?

Ramai yang nakkan perniagaan untuk kekal bertahan sehingga berpuluh tahun dan berkembang berkali-kali ganda.  Namun tak ramai yang mahu berhadapan dengan penat lelah usaha untuk kemahuan tersebut. Kebanyakannya akan berputus asa, bersikap menyalahkan orang atau perkara lain, tidak mahu bertanggungjawab atas cabaran yang dihadapi. Mengapa perkara ini terjadi? Jom kita semak agar boleh menguruskan perniagaan kebab anda dengan lebih baik. 1. TIDAK MEMPUNYAI MATLAMAT Tidak jelas dengan hala tuju dan tidak mempunyai matlamat yang jelas dengan kenapa memulakan perniagaan adalah antara faktor yang menyebabkan sesebuah perniagaan kebab berhenti di tengah jalan. 2. TIDAK MERANCANG Tiada perancangan akan aktiviti perniagaan yang akan dijalankan termasuklah kajian lokasi, kajian pelanggan dan jadual aktiviti pemasaran akan membuatkan perniagaan kebab senang untuk terhenti. 3. TIDAK KONSISTEN BERTINDAK Sekejap rajin, sekejap malas. Baru mempromosikan perniagaan teta

3 PELAJARAN DARI SIR COLONEL SANDERS UNTUK PENIAGA KEBAB

Pernah dengar cerita mengenai pengasas KFC, Well Colonel Harland Sanders? Sanders dilahirkan pada tahun 1890 di Henryville, IN. Dibesarkan oleh ibunya yang merupakan seorang ibu tunggal, Sanders melalui pelbagai cabaran sebelum meraih kejayaan yang besar dalam hidupnya. Setelah dipecat dari pekerjaan di sebuah syarikat kereta api, beliau mengasaskan syarikat kapal feri pada tahun 1920. Beliau kemudiannya cuba untuk membuka sebuah syarikat pembuatan lampu namun tidak berjaya. Hanya pada usia 40 tahun dia mula menjual hidangan ayam di stesen servis. Namun, beliau terpaksa menutup perniagaan berikutan Perang Dunia II. Selepas perang berakhir, beliau cuba untuk memfrancaiskan restorannya. Resipi beliau ditolak 1,009 kali sebelum diterima. 'Sander's Secret Recipe' telah menerima sambutan hangat di bawah restoran 'Kentucky Fried Chicken' yang diusahakannya. Selepas bertahun-tahun berjuang dengan kegagalan dan penolakan beliau akhirnya menjual resto

BAGAIMANA ATASI CABARAN BERNIAGA?

Tidak sah bagi sesebuah perniagaan untuk tidak menghadapi cabaran. Cabaran merupakan perkara yang sinonim dalam perniagaan. Justeru pengurusan cabaran yang datang merupakan perkara yang harus dilakukan oleh para usahawan perniagaan kebab agar setiap cabaran dapat memberikan kebaikan dalam perniagaan tersebut. Terdapat pelbagai masalah yang mungkin akan hadir setiap hari. Namun, kenalpasti masalah yang harus diberi keutamaan untuk diselesaikan. Senaraikan alternatif bagi setiap masalah yang datang. Dapatkan pandangan dari keluarga atau rakan terdekat yang faham dengan situasi anda bagi menjalankan proses validasi bagi setiap alternatif yang anda senaraikan. Lakukan sedikit kajian bagi mengenalpasti alternatif terbaik bagi setiap permasalahan tersebut. Pertimbangkan alternatif yang anda ada dengan mengambil kira beberapa faktor. Contohnya; penukaran lokasi bagi mendapatkan hasil jualan yang lebih baik – pertimbangkan faktor kos operasi, jarak, serta keselamatan u