Nak mulakan pemasaran menggunakan platform FB tapi masih tak tau macam mana nak jalankannya? Berikut merupakan beberapa cara untuk anda gunakan dalam pemasaran FB. Selamat membaca dan terus cuba ya!
1. FB Page
Mulakan dengan membuat FB Page untuk perniagaan anda. Anda boleh kongsikan servis dan produk yang
anda tawarkan selain dari aktiviti harian yang anda jalankan. Selain daripada
itu, anda boleh juga berkongsi testimoni pelanggan anda. Jangan lupa untuk
minta kebenaran dahulu dari pelanggan untuk perkongsian yang akan anda paparkan
di halaman FB anda. Untuk membina engagement yang lebih tinggi bersama
pelanggan, anda boleh minta mereka mengambil bahagian dalam contest yang anda anjurkan. Penganjuran contest adalah salah satu cara untuk
mendapatkan lebih hebahan daripada pelanggan anda sendiri kepada lebih ramai orang;
keluarga dan teman mereka tentang perniagaan anda. Kos yang rendah dan hebahan
yang lebih luas. Menarik dan nak cuba?
2. FB Ads
FB Ads merupakan iklan berbayar melalui FB. Selain dari posting tidak berbayar secara konsisten
di FB Page, FB Ads merupakan hebahan yang pantas dan memperoleh hasil yang
lumayan sekiranya dilakukan dengan betul. Tekniknya bukan asal klik je tanpa
mengetahui sasaran audiens yang tepat. Nak memperoleh audiens yang tepat juga
memerlukan masa dan kaji selidik yang teliti. Apabila FB Ads disasarkan kepada audiens
yang tepat, jualan perniagaan dan brand
awareness dapat ditingkatkan.
3. FB Live
Antara yang terkini di dalam FB, FB Live mendapat liputan
yang meluas melalui tetapan yang telah diaturkan oleh pihak FB. Cara yang
paling mudah adalah dengan bersiaran langsung semasa anda menjalankan aktiviti
anda melalui FB Live. Sentiasa update
pelanggan dengan konsisten sama ada aktiviti harian mahupun promosi yang sedang
dijalankan.Berniaga merupakan transaksi yang melibatkan hubungan manusia dengan
manusia. Manusia suka tengok manusia. Manusia suka cerita jadi berceritalah tentang
anda, orang-orang di sekeliling anda dan perniagaan anda.
4. FB Review
Terdapat satu bahagian ‘Reviews’ yang bertujuan untuk
pelanggan anda meletakkan komen selepas mendapatkan produk dan servis anda.
Ramai peniaga yang risau untuk meletakkan ruang bagi pelanggan memberi maklum
balas selepas mereka mendapatkan produk yang ditawarkan. Mereka risau sekiranya
terdapat komen negatif yang akan menjejaskan persepsi pelanggan lain terhadap
mereka. Sebenarnya maklum balas pelanggan adalah amat penting dalam membina kepercayaan
dan kredibiliti perniagaan anda. Daripada maklum balas pelanggan anda dapat
tambah baik perniagaan anda. Seorang usahawan harus belajar untuk mengurus
ragam pelanggan demi untuk melakukan perubahan dan menambah baik perniagaan
dari semasa ke semasa.
5. FB Group
Tawaran iklan melalui FB Group merupakan cara yang paling
banyak dilakukan oleh pemilik perniagaan makanan. Anda boleh bermula dengan
menyertai FB Group yang mempunyai kaitan dengan perniagaan kebab anda. FB Group
yang berkaitan juga haruslah mempunyai ahli yang berada di kawasan berhampiran
untuk mudah mereka mendapatkan produk kebab yang ditawarkan. Anda juga boleh tawarkan
khidmat penghantaran sekiranya ada pekerja yang mencukupi atau anda boleh upah
atau beri komisen kepada runner untuk
melakukan tugas ini. Anda disarankan untuk membuat promosi berkala untuk
ditawarkan di dalam FB Group tersebut sebagai langkah untuk menarik perhatian
mereka. Promosi bukan bermaksud anda harus merendahkan harga. Tawarkan voucher untuk pembelian berikutnya atau
tawarkan satu hidangan percuma dengan setiap 10 kali pembelian. Kaji kos dan
rancang promosi yang hendak ditawarkan.
Comments
Post a Comment