Skip to main content

5 CARA GUNA FB UNTUK PERNIAGAAN KEBAB

Nak mulakan pemasaran menggunakan platform FB tapi masih tak tau macam mana nak jalankannya? Berikut merupakan beberapa cara untuk anda gunakan dalam pemasaran FB. Selamat membaca dan terus cuba ya!

1. FB Page

Mulakan dengan membuat FB Page untuk perniagaan anda.  Anda boleh kongsikan servis dan produk yang anda tawarkan selain dari aktiviti harian yang anda jalankan. Selain daripada itu, anda boleh juga berkongsi testimoni pelanggan anda. Jangan lupa untuk minta kebenaran dahulu dari pelanggan untuk perkongsian yang akan anda paparkan di halaman FB anda. Untuk membina engagement yang lebih tinggi bersama pelanggan, anda boleh minta mereka mengambil bahagian dalam contest yang anda anjurkan. Penganjuran contest adalah salah satu cara untuk mendapatkan lebih hebahan daripada pelanggan anda sendiri kepada lebih ramai orang; keluarga dan teman mereka tentang perniagaan anda. Kos yang rendah dan hebahan yang lebih luas. Menarik dan nak cuba?

2. FB Ads

FB Ads merupakan iklan berbayar melalui FB. Selain dari posting tidak berbayar secara konsisten di FB Page, FB Ads merupakan hebahan yang pantas dan memperoleh hasil yang lumayan sekiranya dilakukan dengan betul. Tekniknya bukan asal klik je tanpa mengetahui sasaran audiens yang tepat. Nak memperoleh audiens yang tepat juga memerlukan masa dan kaji selidik yang teliti. Apabila FB Ads disasarkan kepada audiens yang tepat, jualan perniagaan dan brand awareness dapat ditingkatkan.

3. FB Live

Antara yang terkini di dalam FB, FB Live mendapat liputan yang meluas melalui tetapan yang telah diaturkan oleh pihak FB. Cara yang paling mudah adalah dengan bersiaran langsung semasa anda menjalankan aktiviti anda melalui FB Live. Sentiasa update pelanggan dengan konsisten sama ada aktiviti harian mahupun promosi yang sedang dijalankan.Berniaga merupakan transaksi yang melibatkan hubungan manusia dengan manusia. Manusia suka tengok manusia. Manusia suka cerita jadi berceritalah tentang anda, orang-orang di sekeliling anda dan perniagaan anda.

4. FB Review

Terdapat satu bahagian ‘Reviews’ yang bertujuan untuk pelanggan anda meletakkan komen selepas mendapatkan produk dan servis anda. Ramai peniaga yang risau untuk meletakkan ruang bagi pelanggan memberi maklum balas selepas mereka mendapatkan produk yang ditawarkan. Mereka risau sekiranya terdapat komen negatif yang akan menjejaskan persepsi pelanggan lain terhadap mereka. Sebenarnya maklum balas pelanggan adalah amat penting dalam membina kepercayaan dan kredibiliti perniagaan anda. Daripada maklum balas pelanggan anda dapat tambah baik perniagaan anda. Seorang usahawan harus belajar untuk mengurus ragam pelanggan demi untuk melakukan perubahan dan menambah baik perniagaan dari semasa ke semasa.

5. FB Group


Tawaran iklan melalui FB Group merupakan cara yang paling banyak dilakukan oleh pemilik perniagaan makanan. Anda boleh bermula dengan menyertai FB Group yang mempunyai kaitan dengan perniagaan kebab anda. FB Group yang berkaitan juga haruslah mempunyai ahli yang berada di kawasan berhampiran untuk mudah mereka mendapatkan produk kebab yang ditawarkan. Anda juga boleh tawarkan khidmat penghantaran sekiranya ada pekerja yang mencukupi atau anda boleh upah atau beri komisen kepada runner untuk melakukan tugas ini. Anda disarankan untuk membuat promosi berkala untuk ditawarkan di dalam FB Group tersebut sebagai langkah untuk menarik perhatian mereka. Promosi bukan bermaksud anda harus merendahkan harga. Tawarkan voucher untuk pembelian berikutnya atau tawarkan satu hidangan percuma dengan setiap 10 kali pembelian. Kaji kos dan rancang promosi yang hendak ditawarkan.

Comments

Popular posts from this blog

KENAPA PERNIAGAAN KEBAB TERHENTI DI TENGAH JALAN?

Ramai yang nakkan perniagaan untuk kekal bertahan sehingga berpuluh tahun dan berkembang berkali-kali ganda.  Namun tak ramai yang mahu berhadapan dengan penat lelah usaha untuk kemahuan tersebut. Kebanyakannya akan berputus asa, bersikap menyalahkan orang atau perkara lain, tidak mahu bertanggungjawab atas cabaran yang dihadapi. Mengapa perkara ini terjadi? Jom kita semak agar boleh menguruskan perniagaan kebab anda dengan lebih baik. 1. TIDAK MEMPUNYAI MATLAMAT Tidak jelas dengan hala tuju dan tidak mempunyai matlamat yang jelas dengan kenapa memulakan perniagaan adalah antara faktor yang menyebabkan sesebuah perniagaan kebab berhenti di tengah jalan. 2. TIDAK MERANCANG Tiada perancangan akan aktiviti perniagaan yang akan dijalankan termasuklah kajian lokasi, kajian pelanggan dan jadual aktiviti pemasaran akan membuatkan perniagaan kebab senang untuk terhenti. 3. TIDAK KONSISTEN BERTINDAK Sekejap rajin, sekejap malas. Baru mempromosikan perniagaan teta

3 PELAJARAN DARI SIR COLONEL SANDERS UNTUK PENIAGA KEBAB

Pernah dengar cerita mengenai pengasas KFC, Well Colonel Harland Sanders? Sanders dilahirkan pada tahun 1890 di Henryville, IN. Dibesarkan oleh ibunya yang merupakan seorang ibu tunggal, Sanders melalui pelbagai cabaran sebelum meraih kejayaan yang besar dalam hidupnya. Setelah dipecat dari pekerjaan di sebuah syarikat kereta api, beliau mengasaskan syarikat kapal feri pada tahun 1920. Beliau kemudiannya cuba untuk membuka sebuah syarikat pembuatan lampu namun tidak berjaya. Hanya pada usia 40 tahun dia mula menjual hidangan ayam di stesen servis. Namun, beliau terpaksa menutup perniagaan berikutan Perang Dunia II. Selepas perang berakhir, beliau cuba untuk memfrancaiskan restorannya. Resipi beliau ditolak 1,009 kali sebelum diterima. 'Sander's Secret Recipe' telah menerima sambutan hangat di bawah restoran 'Kentucky Fried Chicken' yang diusahakannya. Selepas bertahun-tahun berjuang dengan kegagalan dan penolakan beliau akhirnya menjual resto

BAGAIMANA ATASI CABARAN BERNIAGA?

Tidak sah bagi sesebuah perniagaan untuk tidak menghadapi cabaran. Cabaran merupakan perkara yang sinonim dalam perniagaan. Justeru pengurusan cabaran yang datang merupakan perkara yang harus dilakukan oleh para usahawan perniagaan kebab agar setiap cabaran dapat memberikan kebaikan dalam perniagaan tersebut. Terdapat pelbagai masalah yang mungkin akan hadir setiap hari. Namun, kenalpasti masalah yang harus diberi keutamaan untuk diselesaikan. Senaraikan alternatif bagi setiap masalah yang datang. Dapatkan pandangan dari keluarga atau rakan terdekat yang faham dengan situasi anda bagi menjalankan proses validasi bagi setiap alternatif yang anda senaraikan. Lakukan sedikit kajian bagi mengenalpasti alternatif terbaik bagi setiap permasalahan tersebut. Pertimbangkan alternatif yang anda ada dengan mengambil kira beberapa faktor. Contohnya; penukaran lokasi bagi mendapatkan hasil jualan yang lebih baik – pertimbangkan faktor kos operasi, jarak, serta keselamatan u