Skip to main content

5 JENIS PEMASARAN YANG BOLEH DILAKUKAN OLEH USAHAWAN MADINA KEBAB



Ramai yang mengeluh rasa penat menjalankan perniagaan yang tidak memberikan imbalan yang berbaloi. Antara kesilapan berniaga adalah dengan tidak merancang pelan pemasaran yang strategik. Apabila tiada pelan pemasaran yang strategik bagaimana mahu tarik pelanggan masuk ke corong jualan. Betul ke betul?

Berikut merupakan beberapa jenis pemasaran yang boleh dilakukan usahawan kebab pada peringkat awal perniagaan. Wajib buat ye kalau anda inginkan hasil yang berbaloi dalam perniagaan yang dijalankan.

1. Facebook (FB)

FB merupakan trend terkini di mana hampir 20 juta penduduk Malaysia dilaporkan mengunjungi laman sesawang ini. Tetapi adakah dengan mendaftar akaun dan halaman FB, perniagaan anda sudah pun dikira sebagai mengaktifan halaman FB anda? Terdapat pelbagai teknik yang harus diaplikasikan usahawan kebab agar penggunaan laman sesawang FB dapat dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya. Sebahagian dari teknik tersebut akan dikongsikan di dalam Madina Kebab Apprentice Program nanti.

2. Instagram

a) Bina strategi kreatif, kumpulkan gambar dan video tentang perniagaan anda serta aktiviti yang dijalankan
b)Penggunaan hashtag yang berkesan 
c) Rancang berapa kerap nak post gambar dan aktiviti perniagaan 
d) Beri perhatian kepada followers; anda boleh cuba untuk jalankan contest untuk bina engagement

3. YouTube

Anda boleh rakamkan review/ testimoni pelanggan anda dan masukkan ke dalam YouTube. Bina kepercayaan dan kredibiliti untuk prospek lain berurus niaga dengan anda.

4. Flyers & Voucher

Pernah cuba bagi flyers tapi tak menjadi? Orang ambil tengok sesaat dan kemudian buang? Di mana silapnya? Begini, pengedaran flyers bukan hanya bertujuan untuk menonjolkan apa yang kita tawarkan tetapi juga haruslah memberi manfaat kepada bakal pelanggan. Anda boleh reka flyers yang mempunyai calendar tarikh-tarikh penting atau anda boleh reka flyers dengan voucher untuk ditebus oleh pelanggan anda. Menarik?

5. Banner/ Bunting

Untuk usahawan yang baru nak bermula, anda boleh mula war-warkan pembukaan perniagaan anda seawal satu bulan dari tarikh pembukaan. Paling lewat 2 minggu dah pastikan banner dan bunting digantung di kawasan sekitar lokasi periagaan anda. Kawasan yang macam mana? Anda boleh fokus untuk gantungkan di kawasan tumpuan yang ramai orang seperti masjid atau pasar. Pemberitahuan pembukaan perniagaan anda di banner dan bunting ini haruslah mempunyai tawaran hebat untuk menjadi tarikan yang tak mampu ditepis oleh bakal pelanggan anda. Promosi yang kreatif akan membuatkan orang ramai lebih tertanya-tanya dan hadir semasa hari pembukaan perniagaa anda! Tak percaya? Cubalah!

Comments

Popular posts from this blog

KENAPA PERNIAGAAN KEBAB TERHENTI DI TENGAH JALAN?

Ramai yang nakkan perniagaan untuk kekal bertahan sehingga berpuluh tahun dan berkembang berkali-kali ganda.  Namun tak ramai yang mahu berhadapan dengan penat lelah usaha untuk kemahuan tersebut. Kebanyakannya akan berputus asa, bersikap menyalahkan orang atau perkara lain, tidak mahu bertanggungjawab atas cabaran yang dihadapi. Mengapa perkara ini terjadi? Jom kita semak agar boleh menguruskan perniagaan kebab anda dengan lebih baik. 1. TIDAK MEMPUNYAI MATLAMAT Tidak jelas dengan hala tuju dan tidak mempunyai matlamat yang jelas dengan kenapa memulakan perniagaan adalah antara faktor yang menyebabkan sesebuah perniagaan kebab berhenti di tengah jalan. 2. TIDAK MERANCANG Tiada perancangan akan aktiviti perniagaan yang akan dijalankan termasuklah kajian lokasi, kajian pelanggan dan jadual aktiviti pemasaran akan membuatkan perniagaan kebab senang untuk terhenti. 3. TIDAK KONSISTEN BERTINDAK Sekejap rajin, sekejap malas. Baru mempromosikan perniagaan teta

3 PELAJARAN DARI SIR COLONEL SANDERS UNTUK PENIAGA KEBAB

Pernah dengar cerita mengenai pengasas KFC, Well Colonel Harland Sanders? Sanders dilahirkan pada tahun 1890 di Henryville, IN. Dibesarkan oleh ibunya yang merupakan seorang ibu tunggal, Sanders melalui pelbagai cabaran sebelum meraih kejayaan yang besar dalam hidupnya. Setelah dipecat dari pekerjaan di sebuah syarikat kereta api, beliau mengasaskan syarikat kapal feri pada tahun 1920. Beliau kemudiannya cuba untuk membuka sebuah syarikat pembuatan lampu namun tidak berjaya. Hanya pada usia 40 tahun dia mula menjual hidangan ayam di stesen servis. Namun, beliau terpaksa menutup perniagaan berikutan Perang Dunia II. Selepas perang berakhir, beliau cuba untuk memfrancaiskan restorannya. Resipi beliau ditolak 1,009 kali sebelum diterima. 'Sander's Secret Recipe' telah menerima sambutan hangat di bawah restoran 'Kentucky Fried Chicken' yang diusahakannya. Selepas bertahun-tahun berjuang dengan kegagalan dan penolakan beliau akhirnya menjual resto

BAGAIMANA ATASI CABARAN BERNIAGA?

Tidak sah bagi sesebuah perniagaan untuk tidak menghadapi cabaran. Cabaran merupakan perkara yang sinonim dalam perniagaan. Justeru pengurusan cabaran yang datang merupakan perkara yang harus dilakukan oleh para usahawan perniagaan kebab agar setiap cabaran dapat memberikan kebaikan dalam perniagaan tersebut. Terdapat pelbagai masalah yang mungkin akan hadir setiap hari. Namun, kenalpasti masalah yang harus diberi keutamaan untuk diselesaikan. Senaraikan alternatif bagi setiap masalah yang datang. Dapatkan pandangan dari keluarga atau rakan terdekat yang faham dengan situasi anda bagi menjalankan proses validasi bagi setiap alternatif yang anda senaraikan. Lakukan sedikit kajian bagi mengenalpasti alternatif terbaik bagi setiap permasalahan tersebut. Pertimbangkan alternatif yang anda ada dengan mengambil kira beberapa faktor. Contohnya; penukaran lokasi bagi mendapatkan hasil jualan yang lebih baik – pertimbangkan faktor kos operasi, jarak, serta keselamatan u