Ramai yang mengeluh rasa penat menjalankan perniagaan yang tidak memberikan imbalan yang berbaloi. Antara kesilapan berniaga adalah dengan tidak merancang pelan pemasaran yang strategik. Apabila tiada pelan pemasaran yang strategik bagaimana mahu tarik pelanggan masuk ke corong jualan. Betul ke betul?
Berikut merupakan beberapa jenis pemasaran yang boleh dilakukan usahawan kebab pada peringkat awal perniagaan. Wajib buat ye kalau anda inginkan hasil yang berbaloi dalam perniagaan yang dijalankan.
1. Facebook (FB)
FB merupakan trend terkini di mana hampir 20 juta penduduk Malaysia dilaporkan mengunjungi laman sesawang ini. Tetapi adakah dengan mendaftar akaun dan halaman FB, perniagaan anda sudah pun dikira sebagai mengaktifan halaman FB anda? Terdapat pelbagai teknik yang harus diaplikasikan usahawan kebab agar penggunaan laman sesawang FB dapat dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya. Sebahagian dari teknik tersebut akan dikongsikan di dalam Madina Kebab Apprentice Program nanti.
2. Instagram
a) Bina strategi kreatif, kumpulkan gambar dan video tentang perniagaan anda serta aktiviti yang dijalankan
b)Penggunaan hashtag yang berkesan
c) Rancang berapa kerap nak post gambar dan aktiviti perniagaan
d) Beri perhatian kepada followers; anda boleh cuba untuk jalankan contest untuk bina engagement
3. YouTube
Anda boleh rakamkan review/ testimoni pelanggan anda dan masukkan ke dalam YouTube. Bina kepercayaan dan kredibiliti untuk prospek lain berurus niaga dengan anda.
4. Flyers & Voucher
Pernah cuba bagi flyers tapi tak menjadi? Orang ambil tengok sesaat dan kemudian buang? Di mana silapnya? Begini, pengedaran flyers bukan hanya bertujuan untuk menonjolkan apa yang kita tawarkan tetapi juga haruslah memberi manfaat kepada bakal pelanggan. Anda boleh reka flyers yang mempunyai calendar tarikh-tarikh penting atau anda boleh reka flyers dengan voucher untuk ditebus oleh pelanggan anda. Menarik?
5. Banner/ Bunting
Untuk usahawan yang baru nak bermula, anda boleh mula war-warkan pembukaan perniagaan anda seawal satu bulan dari tarikh pembukaan. Paling lewat 2 minggu dah pastikan banner dan bunting digantung di kawasan sekitar lokasi periagaan anda. Kawasan yang macam mana? Anda boleh fokus untuk gantungkan di kawasan tumpuan yang ramai orang seperti masjid atau pasar. Pemberitahuan pembukaan perniagaan anda di banner dan bunting ini haruslah mempunyai tawaran hebat untuk menjadi tarikan yang tak mampu ditepis oleh bakal pelanggan anda. Promosi yang kreatif akan membuatkan orang ramai lebih tertanya-tanya dan hadir semasa hari pembukaan perniagaa anda! Tak percaya? Cubalah!
Untuk usahawan yang baru nak bermula, anda boleh mula war-warkan pembukaan perniagaan anda seawal satu bulan dari tarikh pembukaan. Paling lewat 2 minggu dah pastikan banner dan bunting digantung di kawasan sekitar lokasi periagaan anda. Kawasan yang macam mana? Anda boleh fokus untuk gantungkan di kawasan tumpuan yang ramai orang seperti masjid atau pasar. Pemberitahuan pembukaan perniagaan anda di banner dan bunting ini haruslah mempunyai tawaran hebat untuk menjadi tarikan yang tak mampu ditepis oleh bakal pelanggan anda. Promosi yang kreatif akan membuatkan orang ramai lebih tertanya-tanya dan hadir semasa hari pembukaan perniagaa anda! Tak percaya? Cubalah!
Comments
Post a Comment