Skip to main content

7 MINDSET SEORANG USAHAWAN KEBAB



Keusahawanan merupakan sebuah set kemahiran yang harus dimiliki bagi setiap individu yang berkecimpung dalam dunia perniagaan. Apakah mindset yang diperlukan oleh seorang usahawan untuk terus bergerak dan berjuang dalam bidang ini?

1. SEMANGAT

Memilih jenis perniagaan yang mempunyai kekuatan dan diperlukan oleh pasaran adalah penting dalam permulaan sebuah perniagaan. Namun, pemilihan berdasarkan minat akan menimbulkan semangat yang berterusan untuk mengendalikan perniagaan yang akan diisi dengan cabaran, dan cara terbaik untuk mengatasi cabaran adalah melakukan sesuatu yang benar-benar disukai dan memberikan makna dan tujuan dalam kehidupan usahawan tersebut. Dengan mengetahui ‘KENAPA’ kita melakukan sesuatu perkara lebih penting daripada mengetahui ‘APA’ dan ‘BAGAIMANA’ untuk melakukannya. Menghidupkan semangat melakukan sesuatu yang diminati dan disukai akan memberikan makna, tujuan serta jawapan kepada ‘KENAPA SAYA MELAKUKAN INI?’

2. FOKUS

Menjalankan perniagaan memerlukan fokus yang konsisten untuk memastikan sesebuah perniagaan dapat dijalankan dengan baik. Fokus bermula dengan perancangan perniagaan yang jelas di mana meliputi aspek operasi perniagaan, pemasaran dan jualan, sumber manusia dan pengurusan kewangan. Sekiranya ada masih berkerja anda masih boleh menjalankan perniagaan dengan syarat ada kakitangan yang menjaga kesemua aspek yang dinyatakan. Fokus terhadap satu jenis perniagaan dan lakukan usaha yang maksima untuk menghasilkan kejayaan yang maksima. Jangan cepat untuk berputus asa dan bertukar jenis perniagaan. Tindakan sebegini hanya akan membuatkan wang anda hangus lebih banyak tanpa hasil yang jelas.

3. OPTIMIS DAN POSITIF

Usahawan perlu sentiasa mempunyai minda yang optimis dan positif walau dalam apa jua keadaan. Mempunyai minda yang optimis dan positif bukan bermaksud anda tidak boleh merasa sedih, ‘down’ atau tertekan. Namun ia adalah suatu cara berfikir untuk mengurus perubahan emosi dan cabaran semasa yang berlaku dalam dunia perniagaan anda. Usahawan perlu fokus untuk sentiasa berfikir untuk menyelesaikan masalah dan berhenti untuk mengamalkan sikap sentiasa menyalahkan orang lain.

4. SYUKUR SELALU

Optimis dan positif penting namun jangan sampai anda hilang rasa syukur dengan apa yang anda telah miliki sekarang. Kebanyakan usahawan yang berjaya memberi fokus dan perhatian kepada pencapaian yang telah mereka gapai dan berfikir untuk membuat ia menjadi lebih besar. Usahawan yang berjaya ini akan meluangkan masa untuk mengekspresikan rasa syukur atas segala yang mereka miliki. Mereka menganggap segala cabaran yang mereka alami memberi pengalaman baru serta pelajaran baru dalam hidup mereka. Satu peringatan untuk usahawan kebab untuk tidak membandingkan pencapaian diri sendiri dengan orang lain. Setiap orang mempunyai kisah perjalanan hidup yang berbeza. Setiap rezeki dan ujian adalah berbeza untuk setiap orang. Bandingkan diri anda yang sekarang dengan yang dahulu. Pasti ada peningkatan atau ‘progress’ yang berlaku setiap hari. Anda mahu ia berlaku dengan lebih lambat atau pantas akan bergantung kepada tindakan yang anda lakukan.

5. BERTANGGUNGJAWAB

Sikap bertanggungjawab wajib ada dalam diri setiap usahawan kebab. Apabila anda mengambil keputusan untuk mula berniaga, ada beberapa tanggungjawab yang anda perlu laksanakan. Antaranya adalah tanggungjawab terhadap Sang Pencipta, tanggungjawab terhadap diri sendiri, tanggungjawab terhadap keluarga, tanggungjawab terhadap pelanggan dan pembekal perniagaan, dan tanggungjawab terhadap masyarakat dan negara. Jika berhadapan dengan apa jua permasalahan, berhenti menyalahkan orang lain di sekililing anda dan fokus untuk segera selesaikan masalah tersebut. Cari punca permasalahan dan tambah baik proses tersebut untuk mengelakkan permasalahan yang sama berlaku lagi di kemudian hari.

6. HIDUP UNTUK MEMBERI

Bila dah berniaga dan memperolehi keuntungan jangan lupa untuk memberi sebahagian dari hasil tersebut kepada yang lebih memerlukan. Semakin banyak kita memberi semakin banyak yang akan kembali kepada kita. Bagi yang beragama Islam, sedekah merupakan pelaburan paling bermanfaat untuk kehidupan selepas dunia ini betul ke betul? Dengan memberi hati anda akan menjadi lebih tenang dan bahagia. Di sinilah makna dan tujuan sebenar kehidupan. Rezeki juga insyaAllah akan lebih diberkati.

7. PANTAS BERTINDAK

Usahawan yang berjaya sedar mereka tidak mampu untuk mengubah sesuatu yang telah berlaku dan mereka juga tidak boleh memberi tilikan yang tepat tentang apa yang akan berlaku di kemudian hari. Namun mereka boleh melakukan tindakan untuk masa sekarang sebagai usaha untuk menjadikan hari esok lebih baik untuk mereka. Jangan keliru di antara menjadi sibuk dan produktif. Menjadi produktif tidak semestinya anda berada dalam kesibukan sepanjang waktu tetapi anda mempunyai perancangan serta matlamat yang jelas untuk dicapai. Jalani usaha-usaha kecil anda setiap hari dengan tindakan yang pantas untuk capai matlamat yang anda dah tetapkan. Usahawan juga tidak boleh menunggu sesuatu sehingga sempurna sebelum melakukan tindakan. Mulakan hari ini dan perbetulkan ia dari semasa ke semasa. Mulakan langkah kecil untuk cipta langkah yang lebih besar.


Kami dari Team Madina Kebab mendoakan anda diberi kemudahan dalam setiap urusan dan berjaya untuk memulakan sesuatu yang lebih baik untuk hidup anda hari ini.

"What is harming you at the present moment? Nothing. Just Your MIND"


Comments

Popular posts from this blog

KENAPA PERNIAGAAN KEBAB TERHENTI DI TENGAH JALAN?

Ramai yang nakkan perniagaan untuk kekal bertahan sehingga berpuluh tahun dan berkembang berkali-kali ganda.  Namun tak ramai yang mahu berhadapan dengan penat lelah usaha untuk kemahuan tersebut. Kebanyakannya akan berputus asa, bersikap menyalahkan orang atau perkara lain, tidak mahu bertanggungjawab atas cabaran yang dihadapi. Mengapa perkara ini terjadi? Jom kita semak agar boleh menguruskan perniagaan kebab anda dengan lebih baik. 1. TIDAK MEMPUNYAI MATLAMAT Tidak jelas dengan hala tuju dan tidak mempunyai matlamat yang jelas dengan kenapa memulakan perniagaan adalah antara faktor yang menyebabkan sesebuah perniagaan kebab berhenti di tengah jalan. 2. TIDAK MERANCANG Tiada perancangan akan aktiviti perniagaan yang akan dijalankan termasuklah kajian lokasi, kajian pelanggan dan jadual aktiviti pemasaran akan membuatkan perniagaan kebab senang untuk terhenti. 3. TIDAK KONSISTEN BERTINDAK Sekejap rajin, sekejap malas. Baru mempromosikan perniagaan teta

3 PELAJARAN DARI SIR COLONEL SANDERS UNTUK PENIAGA KEBAB

Pernah dengar cerita mengenai pengasas KFC, Well Colonel Harland Sanders? Sanders dilahirkan pada tahun 1890 di Henryville, IN. Dibesarkan oleh ibunya yang merupakan seorang ibu tunggal, Sanders melalui pelbagai cabaran sebelum meraih kejayaan yang besar dalam hidupnya. Setelah dipecat dari pekerjaan di sebuah syarikat kereta api, beliau mengasaskan syarikat kapal feri pada tahun 1920. Beliau kemudiannya cuba untuk membuka sebuah syarikat pembuatan lampu namun tidak berjaya. Hanya pada usia 40 tahun dia mula menjual hidangan ayam di stesen servis. Namun, beliau terpaksa menutup perniagaan berikutan Perang Dunia II. Selepas perang berakhir, beliau cuba untuk memfrancaiskan restorannya. Resipi beliau ditolak 1,009 kali sebelum diterima. 'Sander's Secret Recipe' telah menerima sambutan hangat di bawah restoran 'Kentucky Fried Chicken' yang diusahakannya. Selepas bertahun-tahun berjuang dengan kegagalan dan penolakan beliau akhirnya menjual resto

BAGAIMANA ATASI CABARAN BERNIAGA?

Tidak sah bagi sesebuah perniagaan untuk tidak menghadapi cabaran. Cabaran merupakan perkara yang sinonim dalam perniagaan. Justeru pengurusan cabaran yang datang merupakan perkara yang harus dilakukan oleh para usahawan perniagaan kebab agar setiap cabaran dapat memberikan kebaikan dalam perniagaan tersebut. Terdapat pelbagai masalah yang mungkin akan hadir setiap hari. Namun, kenalpasti masalah yang harus diberi keutamaan untuk diselesaikan. Senaraikan alternatif bagi setiap masalah yang datang. Dapatkan pandangan dari keluarga atau rakan terdekat yang faham dengan situasi anda bagi menjalankan proses validasi bagi setiap alternatif yang anda senaraikan. Lakukan sedikit kajian bagi mengenalpasti alternatif terbaik bagi setiap permasalahan tersebut. Pertimbangkan alternatif yang anda ada dengan mengambil kira beberapa faktor. Contohnya; penukaran lokasi bagi mendapatkan hasil jualan yang lebih baik – pertimbangkan faktor kos operasi, jarak, serta keselamatan u