Skip to main content

BAGAIMANA NAK CARI PELANGGAN KEBAB ANDA?


Selain memastikan kesetiaan pelanggan sedia ada, pencarian pelanggan baru harus dilakukan secara konsisten kerana persaingan yang sengit didalam pasaran akan sentiasa memberikan pelbagai pilihan kepada pelanggan. Justeru penambahan pelanggan baru akan membolehkan perniagaan anda berkembang dari semasa ke semasa.



Bukan semua orang yang bertanya tentang perniagaan anda akan terus membeli. Anda harus kenal pasti siapakah sasaran pelanggan anda dan di manakah mereka berada. Sedikit kajian harus dijalankan untuk mengenalpasti ‘top buyer’ anda. Antara kriteria mereka termasuklah data demografik (jantina, umur, lokasi, tahap pendapatan), psikografik (minat dan kelakuan) serta data sosiografik mereka. Kajian ini akan menentukan cara anda mempromosikan kebab yang anda tawarkan kepada mereka.



Setelah mengenalpasti kriteria pelanggan anda, seterusnya anda harus mengenalpasti di manakah pelanggan yang anda sasarkan berada. Melalui kemajuan teknologi yang ada sekarang, anda boleh menggunakan media sosial seperti FB untuk mewar-warkan menu kebab dan perniagaan kebab anda kepada mereka.


Jangan lupa untuk beri promosi berkala kepada pelanggan anda. Anda boleh jalankan promosi ini sempena hari pembukaan perniagaan atau hari keraian semasa. Pelanggan akan berasa dihargai dengan promosi yang anda berikan dan akan membuat 'words of mouth marketing' kepada keluarga dan kenalan mereka.


Perkhidmatan pelanggan dapat dilaksanakan dengan baik sekiranya anda menjaga perhubungan bersama pelanggan anda. Seperti yang telah kami kongsikan di artikel sebelum ini (http://madinakebabmy.blogspot.my/2017/08/5-cara-bina-hubungan-dengan-pelanggan.html), perhubungan dengan pelanggan dapat dilakukan melalui interaksi media sosial dan platform perhubungan yang lain (WhatsApp, Telegram Group).


Selain dari promosi berkala yang berterusan, anda boleh sediakan ganjaran bagi setiap pengenal atau rujukan yang pelanggan anda berikan. Anda boleh tawarkan pakej kebab catering di mana pelanggan anda akan membeli dalam kuantiti yang lebih banyak dari biasa. Setiap rujukan yang diberi akan diberikan komisen. Ini akan menggalakkan pengenal untuk memberikan lebih banyak rujukan perniagaan kepada anda.

Comments

Popular posts from this blog

KENAPA PERNIAGAAN KEBAB TERHENTI DI TENGAH JALAN?

Ramai yang nakkan perniagaan untuk kekal bertahan sehingga berpuluh tahun dan berkembang berkali-kali ganda.  Namun tak ramai yang mahu berhadapan dengan penat lelah usaha untuk kemahuan tersebut. Kebanyakannya akan berputus asa, bersikap menyalahkan orang atau perkara lain, tidak mahu bertanggungjawab atas cabaran yang dihadapi. Mengapa perkara ini terjadi? Jom kita semak agar boleh menguruskan perniagaan kebab anda dengan lebih baik. 1. TIDAK MEMPUNYAI MATLAMAT Tidak jelas dengan hala tuju dan tidak mempunyai matlamat yang jelas dengan kenapa memulakan perniagaan adalah antara faktor yang menyebabkan sesebuah perniagaan kebab berhenti di tengah jalan. 2. TIDAK MERANCANG Tiada perancangan akan aktiviti perniagaan yang akan dijalankan termasuklah kajian lokasi, kajian pelanggan dan jadual aktiviti pemasaran akan membuatkan perniagaan kebab senang untuk terhenti. 3. TIDAK KONSISTEN BERTINDAK Sekejap rajin, sekejap malas. Baru mempromosikan perniagaan teta

3 PELAJARAN DARI SIR COLONEL SANDERS UNTUK PENIAGA KEBAB

Pernah dengar cerita mengenai pengasas KFC, Well Colonel Harland Sanders? Sanders dilahirkan pada tahun 1890 di Henryville, IN. Dibesarkan oleh ibunya yang merupakan seorang ibu tunggal, Sanders melalui pelbagai cabaran sebelum meraih kejayaan yang besar dalam hidupnya. Setelah dipecat dari pekerjaan di sebuah syarikat kereta api, beliau mengasaskan syarikat kapal feri pada tahun 1920. Beliau kemudiannya cuba untuk membuka sebuah syarikat pembuatan lampu namun tidak berjaya. Hanya pada usia 40 tahun dia mula menjual hidangan ayam di stesen servis. Namun, beliau terpaksa menutup perniagaan berikutan Perang Dunia II. Selepas perang berakhir, beliau cuba untuk memfrancaiskan restorannya. Resipi beliau ditolak 1,009 kali sebelum diterima. 'Sander's Secret Recipe' telah menerima sambutan hangat di bawah restoran 'Kentucky Fried Chicken' yang diusahakannya. Selepas bertahun-tahun berjuang dengan kegagalan dan penolakan beliau akhirnya menjual resto

BAGAIMANA ATASI CABARAN BERNIAGA?

Tidak sah bagi sesebuah perniagaan untuk tidak menghadapi cabaran. Cabaran merupakan perkara yang sinonim dalam perniagaan. Justeru pengurusan cabaran yang datang merupakan perkara yang harus dilakukan oleh para usahawan perniagaan kebab agar setiap cabaran dapat memberikan kebaikan dalam perniagaan tersebut. Terdapat pelbagai masalah yang mungkin akan hadir setiap hari. Namun, kenalpasti masalah yang harus diberi keutamaan untuk diselesaikan. Senaraikan alternatif bagi setiap masalah yang datang. Dapatkan pandangan dari keluarga atau rakan terdekat yang faham dengan situasi anda bagi menjalankan proses validasi bagi setiap alternatif yang anda senaraikan. Lakukan sedikit kajian bagi mengenalpasti alternatif terbaik bagi setiap permasalahan tersebut. Pertimbangkan alternatif yang anda ada dengan mengambil kira beberapa faktor. Contohnya; penukaran lokasi bagi mendapatkan hasil jualan yang lebih baik – pertimbangkan faktor kos operasi, jarak, serta keselamatan u