Di
sambil anda melancarkan kempen untuk mendapatkan pelanggan baru, anda hendaklah
sentiasa untuk menjaga hubungan bersama pelanggan anda yang sedia ada.
Pelanggan yang berpuas hati merupakan aset terbesar bagi perniagaan anda. Ini
adalah kerana pelanggan yang berpuas hati akan mengulangi pembelian dan
merekomendasikan perniagaan anda kepada keluarga serta kenalan yang berada
dalam lingkungannya.
Perkara
yang sebaliknya akan berlaku sekiranya pelanggan tidak berpuas hati dan kecewa
dengan pelayanan yang anda lakukan. Bagaimana cara untuk memastikan pelanggan
anda setia dengan anda? Jom baca 5 tips untuk buat pelanggan anda setia dengan
bisnes anda.
Fahami
kehendak dan keinginan pelanggan. Bagaimana untuk mengetahui kehendak dan
keinginan pelanggan? Lakukan kajian maklum balas pelanggan serta ‘user
experience’ berbentuk survey ke atas pelanggan anda. Sekiranya anda menerima
maklum balas dari pelanggan yang berpuas hati dengan servis dan produk yang
anda tawarkan, kenal pasti karakter serta apakah sebab untuk mereka terus setia
bersama dengan anda. Perkara yang sama tururt dilakukan sekiranya anda menerima
pelanggan yang tidak berpuas hati dengan servis dan produk anda. Kenal pasti
punca permasalahan dan cari jalan penyelesaian terbaik.
Berdasarkan
survey yang anda lakukan, tonjolkan kelebihan yang dinyatakan oleh pelanggan
anda untuk terus setia bersama anda. Sekiranya ada maklum balas ketidakpuasan
hati, uruskan maklum balas tersebut dengan baik. Terima dan analisa maklum
balas tersebut sebelum merancang untuk penambaikan yang boleh anda lakukan bagi
memenangi kepercayaan pelanggan kembali.
Untuk
membina kesetiaan pelanggan anda, simpan database pelanggan anda. Lakukan
follow up terhadap pelanggan anda. Mulakan dengan mengucapkan terima kasih atas
kepercayaan mereka untuk menjadi pelanggan anda dan kemudiannya anda boleh
lakukan tawaran berkala kepada mereka. Walaupun sesi follow up nampak mudah
tetapi masih ramai yang belum melakukan aktiviti ini untuk menjaga hubungan
bersama pelanggan mereka dan mebina kesetiaan berpanjangan.
Program
kesetiaan atau ‘Loyalty Program’ boleh diperkenalkan bagi memberi lebih
ganjaran kepada pelanggan anda. Sebagai contoh anda boleh menyediakan kad
kesetiaan; PERCUMA 1 KEBAB BAGI 10 PEMBELIAN. Anda juga boleh menawarkan
diskaun khas buat pelanggan setia anda secara promosi berkala.
Anda boleh menawarkan peluang perniagaan kepada pelanggan anda.
Tawaran perniagaan ini boleh memberikan keuntungan kepada mereka sekaligus
membantu anda dalam meningkatkan pemasaran produk. Sebagai contoh anda boleh
melantik ejen jualan di universiti setempat sekiranya anda ingin menjual kepada
mereka.
Semoga 5 tips ini dapat membantu anda sebagai peniaga kebab
untuk meningkatkan mutu perkhidmatan dan jualan dengan menjaga hubungan bersama
para pelanggan anda.
SELAMAT MAJU JAYA!
Comments
Post a Comment