Skip to main content

5 CARA BUAT PELANGGAN SETIA


Di sambil anda melancarkan kempen untuk mendapatkan pelanggan baru, anda hendaklah sentiasa untuk menjaga hubungan bersama pelanggan anda yang sedia ada. Pelanggan yang berpuas hati merupakan aset terbesar bagi perniagaan anda. Ini adalah kerana pelanggan yang berpuas hati akan mengulangi pembelian dan merekomendasikan perniagaan anda kepada keluarga serta kenalan yang berada dalam lingkungannya.

Perkara yang sebaliknya akan berlaku sekiranya pelanggan tidak berpuas hati dan kecewa dengan pelayanan yang anda lakukan. Bagaimana cara untuk memastikan pelanggan anda setia dengan anda? Jom baca 5 tips untuk buat pelanggan anda setia dengan bisnes anda.


Fahami kehendak dan keinginan pelanggan. Bagaimana untuk mengetahui kehendak dan keinginan pelanggan? Lakukan kajian maklum balas pelanggan serta ‘user experience’ berbentuk survey ke atas pelanggan anda. Sekiranya anda menerima maklum balas dari pelanggan yang berpuas hati dengan servis dan produk yang anda tawarkan, kenal pasti karakter serta apakah sebab untuk mereka terus setia bersama dengan anda. Perkara yang sama tururt dilakukan sekiranya anda menerima pelanggan yang tidak berpuas hati dengan servis dan produk anda. Kenal pasti punca permasalahan dan cari jalan penyelesaian terbaik.


Berdasarkan survey yang anda lakukan, tonjolkan kelebihan yang dinyatakan oleh pelanggan anda untuk terus setia bersama anda. Sekiranya ada maklum balas ketidakpuasan hati, uruskan maklum balas tersebut dengan baik. Terima dan analisa maklum balas tersebut sebelum merancang untuk penambaikan yang boleh anda lakukan bagi memenangi kepercayaan pelanggan kembali.


Untuk membina kesetiaan pelanggan anda, simpan database pelanggan anda. Lakukan follow up terhadap pelanggan anda. Mulakan dengan mengucapkan terima kasih atas kepercayaan mereka untuk menjadi pelanggan anda dan kemudiannya anda boleh lakukan tawaran berkala kepada mereka. Walaupun sesi follow up nampak mudah tetapi masih ramai yang belum melakukan aktiviti ini untuk menjaga hubungan bersama pelanggan mereka dan mebina kesetiaan berpanjangan.


Program kesetiaan atau ‘Loyalty Program’ boleh diperkenalkan bagi memberi lebih ganjaran kepada pelanggan anda. Sebagai contoh anda boleh menyediakan kad kesetiaan; PERCUMA 1 KEBAB BAGI 10 PEMBELIAN. Anda juga boleh menawarkan diskaun khas buat pelanggan setia anda secara promosi berkala.


Anda boleh menawarkan peluang perniagaan kepada pelanggan anda. Tawaran perniagaan ini boleh memberikan keuntungan kepada mereka sekaligus membantu anda dalam meningkatkan pemasaran produk. Sebagai contoh anda boleh melantik ejen jualan di universiti setempat sekiranya anda ingin menjual kepada mereka.

Semoga 5 tips ini dapat membantu anda sebagai peniaga kebab untuk meningkatkan mutu perkhidmatan dan jualan dengan menjaga hubungan bersama para pelanggan anda.

SELAMAT MAJU JAYA!

Comments

Popular posts from this blog

KENAPA PERNIAGAAN KEBAB TERHENTI DI TENGAH JALAN?

Ramai yang nakkan perniagaan untuk kekal bertahan sehingga berpuluh tahun dan berkembang berkali-kali ganda.  Namun tak ramai yang mahu berhadapan dengan penat lelah usaha untuk kemahuan tersebut. Kebanyakannya akan berputus asa, bersikap menyalahkan orang atau perkara lain, tidak mahu bertanggungjawab atas cabaran yang dihadapi. Mengapa perkara ini terjadi? Jom kita semak agar boleh menguruskan perniagaan kebab anda dengan lebih baik. 1. TIDAK MEMPUNYAI MATLAMAT Tidak jelas dengan hala tuju dan tidak mempunyai matlamat yang jelas dengan kenapa memulakan perniagaan adalah antara faktor yang menyebabkan sesebuah perniagaan kebab berhenti di tengah jalan. 2. TIDAK MERANCANG Tiada perancangan akan aktiviti perniagaan yang akan dijalankan termasuklah kajian lokasi, kajian pelanggan dan jadual aktiviti pemasaran akan membuatkan perniagaan kebab senang untuk terhenti. 3. TIDAK KONSISTEN BERTINDAK Sekejap rajin, sekejap malas. Baru mempromosikan perniagaan teta

3 PELAJARAN DARI SIR COLONEL SANDERS UNTUK PENIAGA KEBAB

Pernah dengar cerita mengenai pengasas KFC, Well Colonel Harland Sanders? Sanders dilahirkan pada tahun 1890 di Henryville, IN. Dibesarkan oleh ibunya yang merupakan seorang ibu tunggal, Sanders melalui pelbagai cabaran sebelum meraih kejayaan yang besar dalam hidupnya. Setelah dipecat dari pekerjaan di sebuah syarikat kereta api, beliau mengasaskan syarikat kapal feri pada tahun 1920. Beliau kemudiannya cuba untuk membuka sebuah syarikat pembuatan lampu namun tidak berjaya. Hanya pada usia 40 tahun dia mula menjual hidangan ayam di stesen servis. Namun, beliau terpaksa menutup perniagaan berikutan Perang Dunia II. Selepas perang berakhir, beliau cuba untuk memfrancaiskan restorannya. Resipi beliau ditolak 1,009 kali sebelum diterima. 'Sander's Secret Recipe' telah menerima sambutan hangat di bawah restoran 'Kentucky Fried Chicken' yang diusahakannya. Selepas bertahun-tahun berjuang dengan kegagalan dan penolakan beliau akhirnya menjual resto

BAGAIMANA ATASI CABARAN BERNIAGA?

Tidak sah bagi sesebuah perniagaan untuk tidak menghadapi cabaran. Cabaran merupakan perkara yang sinonim dalam perniagaan. Justeru pengurusan cabaran yang datang merupakan perkara yang harus dilakukan oleh para usahawan perniagaan kebab agar setiap cabaran dapat memberikan kebaikan dalam perniagaan tersebut. Terdapat pelbagai masalah yang mungkin akan hadir setiap hari. Namun, kenalpasti masalah yang harus diberi keutamaan untuk diselesaikan. Senaraikan alternatif bagi setiap masalah yang datang. Dapatkan pandangan dari keluarga atau rakan terdekat yang faham dengan situasi anda bagi menjalankan proses validasi bagi setiap alternatif yang anda senaraikan. Lakukan sedikit kajian bagi mengenalpasti alternatif terbaik bagi setiap permasalahan tersebut. Pertimbangkan alternatif yang anda ada dengan mengambil kira beberapa faktor. Contohnya; penukaran lokasi bagi mendapatkan hasil jualan yang lebih baik – pertimbangkan faktor kos operasi, jarak, serta keselamatan u