Skip to main content

BAGAIMANA ATASI RASA TIDAK YAKIN?


Pernah rasa takut dan tidak yakin sehingga ia menghalang anda untuk mencuba dan melakukan tindakan? Tindakan ini bukan sahaja mengalang anda dari kemungkinan terbaik yang bakal berlaku dalam hidup anda, namun ianya tindakan anda sendiri yang meragui kemampuan yang mampu anda lakukan untuk melakukan yang terbaik dalam hidup anda.

Jom baca bagaimana nak atasi rasa tidak yakin yang ada dalam diri anda supaya anda dapat memulakan perniagaan untuk mengubah kehidupan anda.


Langkah yang pertama dalam memulakan perniagaan adalah dengan mempunyai matlamat yang jelas. Apakah yang anda nak capai dalam jangka waktu yang telah ditetapkan. Anda juga harus jelas dengan sebab anda memulakan perniagaan. Sebab ini lah yang akan menguatkan anda untuk terus mara ke hadapan ketika anda melalui masa-masa sukar dan cabaran dalam berniaga.


Sentiasa mulakan perniagaan dengan melakukan kajian industri (kestabilan produk dan perniagaan serta potensi anda di masa hadapan). Pilih industri perniagaan yang sudah mempunyai kredibiliti dan hasil dalam pasaran. Di samping itu, sentiasa tambah ilmu anda yang berkaitan dengan perniagaan yang anda ingin ceburi. Ilmu perniagaan meliputi beberapa aspek termasuklah operasi perniagaan, pemasaran, serta pengurusan perniagaan secara keseluruhan.


Sokongan amat penting bagi pemula perniagaan terutamanya sokongan dari keluarga serta rakan-rakan terdekat. Sekiranya anda turut mendapat sokongan latihan serta pemantauan perniagaan dari pakar industri, ia adalah peluang yang harus diambil segera. Sokongan pakar industri atau usahawan lain yang memahami proses yang akan anda lakukan dan secara tidak langsung akan meningkatkan kepercayaan diri anda untuk terus mara ke hadapan.


Mulakan langkah pertama secara separuh masa terlebih dahulu. Jangan terus berhenti kerja dan melepaskan punca pendapatan sedia ada. Bermula dengan skala kecil dan dapatkan jualan pertama sebagai momentum pertama anda dalam perniagaan. Setelah ada hasil dari skala kecil, lakukan kajian bagaimana untuk anda tambah baik perniagaan sedia ada dan mengembangkan perniagaan anda secara berperingkat.


Mulakan perniagaan dengan modal paling minima. Fokus untuk hasilkan jualan hasil dari modal minima yang telah anda keluarkan. Kumpul keuntungan yang anda peroleh untuk tujuan pengembangan perniagaan anda. Dengan modal minima dan pengurusan kewangan yang betul, pelaburan perniagaan yang anda lakukan akan balik modal dengan jangka waktu yang lebih cepat.


Banyakkan berdoa dan berserah kepada-Nya. Pada akhirnya hanya Dia yang menentukan rezeki yang diterima oleh setiap orang dan hanya Dia yang memegang hati para pelanggan untuk membeli. Sentiasa berfikiran positif walau apa jua halangan dan cabaran yang melanda.

Bagi anda yang ingin memulakan perniagaan kebab dan jana jualan sehingga mencecah 5 angka seperti peniaga kebab sedia ada, sertai Madina Kebab Apprentice Program. Sebuah program 3 bulan yang akan membantu pemula peniaga dan usahawan kebab baru mahupun sedia ada untuk memulakan dan tambah baik perniagaan kebab mereka.

Klik link website ini untuk kami bantu anda dapatkan tawaran program ini: www.wasap.my/60126094643/nakniagakebab

Comments

Popular posts from this blog

KENAPA PERNIAGAAN KEBAB TERHENTI DI TENGAH JALAN?

Ramai yang nakkan perniagaan untuk kekal bertahan sehingga berpuluh tahun dan berkembang berkali-kali ganda.  Namun tak ramai yang mahu berhadapan dengan penat lelah usaha untuk kemahuan tersebut. Kebanyakannya akan berputus asa, bersikap menyalahkan orang atau perkara lain, tidak mahu bertanggungjawab atas cabaran yang dihadapi. Mengapa perkara ini terjadi? Jom kita semak agar boleh menguruskan perniagaan kebab anda dengan lebih baik. 1. TIDAK MEMPUNYAI MATLAMAT Tidak jelas dengan hala tuju dan tidak mempunyai matlamat yang jelas dengan kenapa memulakan perniagaan adalah antara faktor yang menyebabkan sesebuah perniagaan kebab berhenti di tengah jalan. 2. TIDAK MERANCANG Tiada perancangan akan aktiviti perniagaan yang akan dijalankan termasuklah kajian lokasi, kajian pelanggan dan jadual aktiviti pemasaran akan membuatkan perniagaan kebab senang untuk terhenti. 3. TIDAK KONSISTEN BERTINDAK Sekejap rajin, sekejap malas. Baru mempromosikan perniagaan teta

3 PELAJARAN DARI SIR COLONEL SANDERS UNTUK PENIAGA KEBAB

Pernah dengar cerita mengenai pengasas KFC, Well Colonel Harland Sanders? Sanders dilahirkan pada tahun 1890 di Henryville, IN. Dibesarkan oleh ibunya yang merupakan seorang ibu tunggal, Sanders melalui pelbagai cabaran sebelum meraih kejayaan yang besar dalam hidupnya. Setelah dipecat dari pekerjaan di sebuah syarikat kereta api, beliau mengasaskan syarikat kapal feri pada tahun 1920. Beliau kemudiannya cuba untuk membuka sebuah syarikat pembuatan lampu namun tidak berjaya. Hanya pada usia 40 tahun dia mula menjual hidangan ayam di stesen servis. Namun, beliau terpaksa menutup perniagaan berikutan Perang Dunia II. Selepas perang berakhir, beliau cuba untuk memfrancaiskan restorannya. Resipi beliau ditolak 1,009 kali sebelum diterima. 'Sander's Secret Recipe' telah menerima sambutan hangat di bawah restoran 'Kentucky Fried Chicken' yang diusahakannya. Selepas bertahun-tahun berjuang dengan kegagalan dan penolakan beliau akhirnya menjual resto

BAGAIMANA ATASI CABARAN BERNIAGA?

Tidak sah bagi sesebuah perniagaan untuk tidak menghadapi cabaran. Cabaran merupakan perkara yang sinonim dalam perniagaan. Justeru pengurusan cabaran yang datang merupakan perkara yang harus dilakukan oleh para usahawan perniagaan kebab agar setiap cabaran dapat memberikan kebaikan dalam perniagaan tersebut. Terdapat pelbagai masalah yang mungkin akan hadir setiap hari. Namun, kenalpasti masalah yang harus diberi keutamaan untuk diselesaikan. Senaraikan alternatif bagi setiap masalah yang datang. Dapatkan pandangan dari keluarga atau rakan terdekat yang faham dengan situasi anda bagi menjalankan proses validasi bagi setiap alternatif yang anda senaraikan. Lakukan sedikit kajian bagi mengenalpasti alternatif terbaik bagi setiap permasalahan tersebut. Pertimbangkan alternatif yang anda ada dengan mengambil kira beberapa faktor. Contohnya; penukaran lokasi bagi mendapatkan hasil jualan yang lebih baik – pertimbangkan faktor kos operasi, jarak, serta keselamatan u