Skip to main content

TIPS PASTIKAN MATLAMAT TERCAPAI


Setelah anda mengenalpasti apakah matlamat yang ingin anda capai, kini anda harus mengetahui bagaimana untuk memastikan matlamat anda tercapai. Berikut merupakan beberapa tips yang anda boleh cuba untuk disenaraikan dalam perancangan ‘to do list’ anda.


Matlamat yang anda inginkan haruslah dikeluarkan dari fikiran dan ditulis di atas kertas. Ini untuk membolehkan anda berasa lebih jelas dan nyata akan matlamat yang anda ingin capai. Komponen matlamat haruslah mempunyai APA atau dengan SIAPA yang anda nak capai berserta dengan TARIKH AKHIR untuk anda mencapai matlamat tersebut.


Rancang matlamat anda dengan menyenaraikan matlamat jangka pendek (6 bulan ke 1 tahun), jangka sederhana (3 tahun hingga 5 tahun), dan jangka panjang (5 tahun hingga 10 tahun). Anda harus mengetahui matlamat jangka pendek yang anda capai akan membina matlamat jangka panjang yang anda ingin capai. Apa yang berlaku dalam masa 10 tahun adalah berdasarkan apa yang anda lakukan dalam masa 3 hingga 5 tahun. Begitu juga apa yang akan anda capai dalam masa setahun ditentukan oleh apa yang anda lakukan setiap bulan, setiap minggu dan setiap hari.



Tentukan matlamat penting yang anda ingin capai dahulu. Untuk perniagaan, keutamaan harus diberikan kepada matlamat jangka pendek yang lebih berorientasikan jualan serta aktiviti pemasaran yang konsisten. Ini akan disusuli dengan memantapkan sistem pengurusan bagi matlamat jangka waktu sederhana. Kemudian, barulah anda akan memasuki fasa pertumbuhan dan pengembangan perniagaan untuk tahun-tahun berikutnya.

Konsep yang sama digunapakai untuk matlamat untuk keluarga dan hidup. Sasarkan matlamat untuk keperluan asas yang selesa untuk keluarga. Pendidikan anak-anak boleh menjadi keutamaan terpenting matlamat kehidupan dan kekeluargaan anda.



Perencanaan matlamat harus disertai dengan keyakinan terhadap diri sendiri. Anda harus yakin dengan kemampuan diri sendiri. Tidak tahu bukan bermaksud tidak mampu. Oleh sebab itu pemula peniaga dan usahawan kebab sangat ditekankan untuk memulakan langkah pertama perniagaan dengan menuntut ilmu terlebih dahulu. Ilmu yang datang dari pengalaman orang lain amat bernilai dan sangat berguna bagi anda yang baru memulakan perniagaan kebab ini.


Fikiran manusia secara fitrah akan menjurus kepada perkara negatif terlebih dahulu sebelum berfikir ke arah negatif. Justeru latih minda anda untuk berfikir dari perspektif dan sudut pandang positif setiap masa. Berfikiran positif akan lebih membuat anda tenang dan bahagia di dalam hidup anda.


Rasa takut adalah wajar untuk dialami oleh setiap manusia terutamanya bagi mereka yang baru hendak memulakan sesuatu yang belum pernah dilakukan sebelum ini. Rasa takut ‘tak jadi’, rasa takut ‘dikecam dan diejek’, dan pelbagai lagi rasa takut yang biasa dialami oleh pemula peniaga. Bagaimana nak urus rasa takut ini? Anda boleh bermula dengan menerima rasa takut tersebut dan mula menilai kenapa anda berasa takut. Dapatkan nasihat dari pakar yang berkaitan dengan isu yang anda takuti. Belajar bagaimana untuk meneylesaikan masalah yang menyebabkan rasa takut itu muncuk serta mulakan tindakan kecil, sedikit demi sedikit untuk mengatasi rasa takut tersebut. Guna konsep ‘what is the worst case scenario’ yang akan berlaku sekiranya anda melakukan tindakan tersebut. Percayalah anda akan menjawab kepada diri sendiri dengan ‘I’ve got nothing to lose if I try. I never know if I never try!’


Perasaan pesimis sangat bahaya jika anda biarkan ia mengawal diri anda. Kawalan sikap pesimis terhadap diri sendiri akan menghalang anda untuk melakukan perkara terbaik dalam hidup. Langkah yang sama boleh dilakukan untuk menjauhi sikap pesimis – tambah ilmu dan mula bertindak!


Bagi anda yang ingin memulakan perniagaan kebab dan jana jualan sehingga mencecah 5 angka seperti peniaga kebab sedia ada, sertai Madina Kebab Apprentice Program. Sebuah program 3 bulan yang akan membantu pemula peniaga dan usahawan kebab baru mahupun sedia ada untuk memulakan dan tambah baik perniagaan kebab mereka.

Klik link website ini untuk kami bantu anda dapatkan tawaran program ini: www.wasap.my/60126094643/nakniagakebab


Comments

Popular posts from this blog

KENAPA PERNIAGAAN KEBAB TERHENTI DI TENGAH JALAN?

Ramai yang nakkan perniagaan untuk kekal bertahan sehingga berpuluh tahun dan berkembang berkali-kali ganda.  Namun tak ramai yang mahu berhadapan dengan penat lelah usaha untuk kemahuan tersebut. Kebanyakannya akan berputus asa, bersikap menyalahkan orang atau perkara lain, tidak mahu bertanggungjawab atas cabaran yang dihadapi. Mengapa perkara ini terjadi? Jom kita semak agar boleh menguruskan perniagaan kebab anda dengan lebih baik. 1. TIDAK MEMPUNYAI MATLAMAT Tidak jelas dengan hala tuju dan tidak mempunyai matlamat yang jelas dengan kenapa memulakan perniagaan adalah antara faktor yang menyebabkan sesebuah perniagaan kebab berhenti di tengah jalan. 2. TIDAK MERANCANG Tiada perancangan akan aktiviti perniagaan yang akan dijalankan termasuklah kajian lokasi, kajian pelanggan dan jadual aktiviti pemasaran akan membuatkan perniagaan kebab senang untuk terhenti. 3. TIDAK KONSISTEN BERTINDAK Sekejap rajin, sekejap malas. Baru mempromosikan perniagaan

3 PELAJARAN DARI SIR COLONEL SANDERS UNTUK PENIAGA KEBAB

Pernah dengar cerita mengenai pengasas KFC, Well Colonel Harland Sanders? Sanders dilahirkan pada tahun 1890 di Henryville, IN. Dibesarkan oleh ibunya yang merupakan seorang ibu tunggal, Sanders melalui pelbagai cabaran sebelum meraih kejayaan yang besar dalam hidupnya. Setelah dipecat dari pekerjaan di sebuah syarikat kereta api, beliau mengasaskan syarikat kapal feri pada tahun 1920. Beliau kemudiannya cuba untuk membuka sebuah syarikat pembuatan lampu namun tidak berjaya. Hanya pada usia 40 tahun dia mula menjual hidangan ayam di stesen servis. Namun, beliau terpaksa menutup perniagaan berikutan Perang Dunia II. Selepas perang berakhir, beliau cuba untuk memfrancaiskan restorannya. Resipi beliau ditolak 1,009 kali sebelum diterima. 'Sander's Secret Recipe' telah menerima sambutan hangat di bawah restoran 'Kentucky Fried Chicken' yang diusahakannya. Selepas bertahun-tahun berjuang dengan kegagalan dan penolakan beliau akhirnya menjual resto...

BAGAIMANA ATASI CABARAN BERNIAGA?

Tidak sah bagi sesebuah perniagaan untuk tidak menghadapi cabaran. Cabaran merupakan perkara yang sinonim dalam perniagaan. Justeru pengurusan cabaran yang datang merupakan perkara yang harus dilakukan oleh para usahawan perniagaan kebab agar setiap cabaran dapat memberikan kebaikan dalam perniagaan tersebut. Terdapat pelbagai masalah yang mungkin akan hadir setiap hari. Namun, kenalpasti masalah yang harus diberi keutamaan untuk diselesaikan. Senaraikan alternatif bagi setiap masalah yang datang. Dapatkan pandangan dari keluarga atau rakan terdekat yang faham dengan situasi anda bagi menjalankan proses validasi bagi setiap alternatif yang anda senaraikan. Lakukan sedikit kajian bagi mengenalpasti alternatif terbaik bagi setiap permasalahan tersebut. Pertimbangkan alternatif yang anda ada dengan mengambil kira beberapa faktor. Contohnya; penukaran lokasi bagi mendapatkan hasil jualan yang lebih baik – pertimbangkan faktor kos operasi, jarak, serta keselamatan u