Skip to main content

APAKAH TUJUAN MEMULAKAN PERNIAGAAN KEBAB?



Apakah tujuan anda memulakan perniagaan kebab ini?

Tujuan utama perniagaan adalah memberi nilai dan manfaat kepada pelanggan dan penggunanya. Namun, apakah tujuan dari perspektif yang lain?

Setiap perniagaan harus mempunyai gambaran jelas dan ringkas tentang tujuannya untuk menyampaikan mesej tujuan keberadaan perniagaan tersebut kepada pelanggan dan penggguna.

Jom baca tujuan perniagaan kebab dari pelbagai perspektif lain agar makna tujuan perniagaan anda menjadi lebih jelas.

Hidup akan dijalani sekali oleh semua orang termasuk anda yang sedang membaca artikel ini. Pada suatu ketika anda akan tanyakan kepada diri sendiri “Apa yang saya lakukan?”.

Pada masa ini, anda akan berasa tidak jelas dengan matlamat dan tujuan anda menjalankan kehidupan. Motivasi seakan hilang. Ini disebabkan anda sedang melakukan sesuatu yang tidak anda minati dan melakukan dalam keterpaksaan.

Terdapat beberapa peniaga kebab sedia ada turut mengalami perasaan yang sama sebelum memulakan perniagaan kebab mereka. Dengan persediaan dan minat yang mendalam dalam perniagaan, mereka telah memulakan dan meneruskan perniagaan kebab dan menjalani kehidupan yang diinginkan.

Kenal pasti apakah tujuan berniaga untuk diri sendiri? Adakah anda akan memperoleh kepuasan dalam hidup dengan mencapai matlamat perniagaan anda – dapat memberi keselesaan kepada keluarga dengan pendapatan tambahan?

Kenal pasti tujuan berniaga dengan spesifik agar anda mempunyai tenaga dan inspirasi untuk meneruskan perniagaan sepanjang hayat anda.

Setiap perniagaan yang baik dan betul akan membawa nilai dan manfaat kepada orang lain. Sebagai contoh, perniagaan kebab memberi manfaat dengan menyediakan makanan yang baik, halal dan sihat kepada pelanggan yang membeli kebab tersebut.

Pekerja anda turut merasakan mereka adalah sebahagian daripada sumbangan nilai dan manfaat yang baik hasil dari perniagaan tersebut.

Selain daripada itu, melalui perniagaan perkongsian rezeki dapat dikongsikan bersama dengan pekerja anda melalui gaji dan upah yang diberikan. Melalui gaji dan upah yang diperoleh oleh pekerja, mereka dapat melakukan kebaikan yang seterusnya – memberi nafkah kepada keluarga dan memberi sedekah.


Dengan mempunyai perniagaan bersama tujuan untuk memberi nilai dan manfaat kepada manusia yang lain, pelanggan akan tertarik untuk menyokong sesebuah perniagaan tersebut.

Justeru, penetapan tujuan sesebuah perniagaan bukan hanya berteraskan kepada penjanaan wang semata-mata, namun dengan tujuan untuk memberi manfaat dan menyelesaikan masalah orang lain.

Dengan ini, kelestarian perniagaan tersebut dapat berjalan berterusan. Apakah tujuan perniagaan kebab anda untuk pelanggan anda?

Definisi komuniti mungkin bandar kecil atau besar di mana perniagaan anda beroperasi. Masyarakat sekeliling memerlukan bantuan walau di mana mereka berada.

Di antara pelbagai cara, perniagaan merupakan cara terbaik untuk melakukan perubahan besar di dalam sesebuah komuniti tersebut. Walaupun mana-mana perniagaan dapat membantu, perniagaan yang mempunyai tujuan yang jelas memberi manfaat kan memberikan pengaruh dengan lebih berkesan.

Setiap orang pasti mempunyai tujuan lain selain daripada yang dinyatakan sebelum ini, kerana ingin memenuhi tujuan yang lebih besar.

Ada yang mempunyai tujuan berdasarkan kepercayaan masing-masing. Ada yang ingin memenuhi janji kepada keluarga, rakan-rakan, atau pelabur. Ada yang menjadikan ia sebagai komitmen untuk tujuan yang lebih khusus.

Walau apa jua motif spesifik anda, anda akan ada satu alasan/sebab yang sangat kuat untuk anda mengejar tujuan perniagaan anda. Kenal pasti dengan jelas apakah alasan/sebab terkuat anda dan sentiasa ingat akan ia untuk anda terus berada dalam perniagaan ini.

“Sebaik-baik manusia adalah yang paling bermanfaat bagi manusia yang lain” (HR. Ahmad)

Bagi anda yang ingin memulakan perniagaan kebab dan jana jualan sehingga mencecah 5 angka seperti peniaga kebab sedia ada, sertai Madina Kebab Apprentice Program. Sebuah program 3 bulan yang akan membantu pemula peniaga dan usahawan kebab baru mahupun sedia ada untuk memulakan dan tambah baik perniagaan kebab mereka.

Klik link website ini untuk kami bantu anda dapatkan tawaran program ini: www.wasap.my/60126094643/nakniagakebab

Comments

Popular posts from this blog

KENAPA PERNIAGAAN KEBAB TERHENTI DI TENGAH JALAN?

Ramai yang nakkan perniagaan untuk kekal bertahan sehingga berpuluh tahun dan berkembang berkali-kali ganda.  Namun tak ramai yang mahu berhadapan dengan penat lelah usaha untuk kemahuan tersebut. Kebanyakannya akan berputus asa, bersikap menyalahkan orang atau perkara lain, tidak mahu bertanggungjawab atas cabaran yang dihadapi. Mengapa perkara ini terjadi? Jom kita semak agar boleh menguruskan perniagaan kebab anda dengan lebih baik. 1. TIDAK MEMPUNYAI MATLAMAT Tidak jelas dengan hala tuju dan tidak mempunyai matlamat yang jelas dengan kenapa memulakan perniagaan adalah antara faktor yang menyebabkan sesebuah perniagaan kebab berhenti di tengah jalan. 2. TIDAK MERANCANG Tiada perancangan akan aktiviti perniagaan yang akan dijalankan termasuklah kajian lokasi, kajian pelanggan dan jadual aktiviti pemasaran akan membuatkan perniagaan kebab senang untuk terhenti. 3. TIDAK KONSISTEN BERTINDAK Sekejap rajin, sekejap malas. Baru mempromosikan perniagaan teta

3 PELAJARAN DARI SIR COLONEL SANDERS UNTUK PENIAGA KEBAB

Pernah dengar cerita mengenai pengasas KFC, Well Colonel Harland Sanders? Sanders dilahirkan pada tahun 1890 di Henryville, IN. Dibesarkan oleh ibunya yang merupakan seorang ibu tunggal, Sanders melalui pelbagai cabaran sebelum meraih kejayaan yang besar dalam hidupnya. Setelah dipecat dari pekerjaan di sebuah syarikat kereta api, beliau mengasaskan syarikat kapal feri pada tahun 1920. Beliau kemudiannya cuba untuk membuka sebuah syarikat pembuatan lampu namun tidak berjaya. Hanya pada usia 40 tahun dia mula menjual hidangan ayam di stesen servis. Namun, beliau terpaksa menutup perniagaan berikutan Perang Dunia II. Selepas perang berakhir, beliau cuba untuk memfrancaiskan restorannya. Resipi beliau ditolak 1,009 kali sebelum diterima. 'Sander's Secret Recipe' telah menerima sambutan hangat di bawah restoran 'Kentucky Fried Chicken' yang diusahakannya. Selepas bertahun-tahun berjuang dengan kegagalan dan penolakan beliau akhirnya menjual resto

BAGAIMANA ATASI CABARAN BERNIAGA?

Tidak sah bagi sesebuah perniagaan untuk tidak menghadapi cabaran. Cabaran merupakan perkara yang sinonim dalam perniagaan. Justeru pengurusan cabaran yang datang merupakan perkara yang harus dilakukan oleh para usahawan perniagaan kebab agar setiap cabaran dapat memberikan kebaikan dalam perniagaan tersebut. Terdapat pelbagai masalah yang mungkin akan hadir setiap hari. Namun, kenalpasti masalah yang harus diberi keutamaan untuk diselesaikan. Senaraikan alternatif bagi setiap masalah yang datang. Dapatkan pandangan dari keluarga atau rakan terdekat yang faham dengan situasi anda bagi menjalankan proses validasi bagi setiap alternatif yang anda senaraikan. Lakukan sedikit kajian bagi mengenalpasti alternatif terbaik bagi setiap permasalahan tersebut. Pertimbangkan alternatif yang anda ada dengan mengambil kira beberapa faktor. Contohnya; penukaran lokasi bagi mendapatkan hasil jualan yang lebih baik – pertimbangkan faktor kos operasi, jarak, serta keselamatan u