Skip to main content

BAGAIMANA JALANKAN PEMASARAN PERNIAGAAN KEBAB?

Secara umumnya, pemasaran merupakan nadi kejayaan perniagaan. Kebanyakan aspek perniagaan anda bergantung kepada pemasaran yang berjaya. Secara keseluruhan, pemasaran meliputi pengiklanan, perhubungan awam, promosi dan jualan. 

Pemasaran adalah proses yang mana produk atau perkhidmatan diperkenalkan dan dipromosikan kepada bakal pelanggan. Tanpa pemasaran, perniagaan anda mungkin menawarkan produk atau perkhidmatan terbaik dalam industri anda, tetapi tidak ada pelanggan berpotensi anda yang tahu mengenainya. 

Tanpa pemasaran, jualan mungkin tiada dan akhirnya akan menyebabkan perniagaan anda ditutup.

Kenalpasti apakah produk utama yang ingin anda ketengahkan untuk menjadi fokus pemasaran. Anda boleh mulakan dengan menawarkan produk yang mempunyai harga lebih rendah berbanding dengan produk anda yang lain. Unit kuantiti yang kecil juga boleh digunakan untuk kempen promosi anda.

Pelanggan dan pengguna akan fokus untuk mencuba terlebih dahulu produk anda dalam kuantiti dan unit yang kecil. Pastikan anda sentiasa menjaga kualiti produk bagi memastikan nilai yang anda tawarkan berterusan dan membuatkan pelanggan setia dengan anda untuk jangka masa yang panjang. 

Anggarkan sasaran jualan yang anda kehendaki. Anda boleh mula menganggarkan sasaran jualan dengan mengetahui kos operasi dengan jelas. 

Berapakah unit kuantiti yang perlu anda jual untuk menampung kos operasi dan berapak unit kuantiti tambahan yang perlu anda jual untuk menjana keuntungan yang anda mahukan.

Berdasarkan sasaran jualan ini anda akan mula mengenalpasti langkah berikutnya: berapakah bajet pemasaran yang diperlukan, siapakah sasaran pelanggan, jenis media yang hendak digunakan dan sebagainya. 

Kempen pemasaran untuk sesuatu produk harus mempunyai tempoh yang tertentu. Sentiasa kaitkan dengan isu semasa dan hari keraian tertentu bagi mencipta perhubungan bersama pelanggan dan pengguna anda.

Anda boleh jalankan beberapa kempen dalam masa setahun, sebagai contoh 4 bulan tempoh kempen bagi sesebuah produk. Pelbagaikan sasaran pelanggan anda untuk mengenalpasti siapakan sasaran pelanggan yang sebenar. 

Tetapkan perbelanjaan untuk kempen pemasaran. Jumlah perbelanjaan boleh dianggarkan berdasarkan sasaran jualan yang anda kehendaki. 

Anda boleh menetapkan sekitar 5% daripada sasaran jualan untuk kempen pemasaran anda.

Sentiasa pantau kos yang dikeluarkan dengan hasil yang diperolehi bagi mendapatkan hasil yang efisien. 

Terdapat pelabagai jenis media atau landasan pemasaran yang boleh digunakan pada waktu ini hasil dari kecanggihan teknologi masa kini. Secara amnya ianya terpecah kepada ‘online platform’ (media atas talian) dan ‘offline platform’ (media luar talian).

‘Online platform’ termasuklah keberadaan di media sosial dan enjin carian. Media atas talian telah menjadi tren di era digitalisasi masa kini. Justeru, peniaga dan usahawan kebab harus memanfaatkan peluang ini sebagai salah satu usaha dalam kempen pemasaran anda. Selain capaian yang tinggi, kos yang rendah dan mudah untuk dikawal turut menjadi kelebihan.

‘Offline platform’ termasuklah bahan percetakan, media cetak dan media siaran. Bahan percetakan termasuklah flyers, bunting dan banner. Manakala media cetak adalah seperti surat khabar dan majalah dan media siaran seperti radio dan televisyen. Kelebihan media ini adalah capaian yang tinggi, namun tiada perhubungan langsung dapat dibina bersama pelanggan serta kos yang tinggi. 

Anda perlu ketahui tiada jenis kempen pemasaran yang dapat dipastikan keberkesanan dan kejayaannya. 

Justeru percubaan atau eksperimen serta penyelerasan haruslah sentiasa dilakukan bagi mendapatkan kempen pemasaran yang berkesan. Sekiranya anda tidak mencuba maka anda tidak akan tahu selamanya.

Mulakan percubaan dan eksperimen dalam skala yang kecil terlebih dahulu. Apabila anda sudah memperoleh hasil yang menepati sasaran yang anda kehendaki, anda boleh memperbesarkan bajet anda bagi mendapatkan hasil yang lebih besar.
Setelah hebahan pemasaran dilakukan, anda harus menetapkan jenis dan tempat pengedaran yang mudah dan boleh dicapai oleh pelanggan dan pengguna anda. 

Ini adalah kerana anda sudah mengeluarkan kos untuk mendapatkan pelanggan dan kos tersebut akan terbuang sekiranya anda tidak memenuhi permintaan dan menjana jualan akibat dari kesulitan jenis dan tempat pengedaran.

Oleh kerana itu, tetapan sasaran pelanggan dalam kempen pemasaran anda haruslah berada dalam capaian pengedaran yang anda kehendaki agar anda dapat memaksimakan kempen pemasaran dan penjanaan jualan. 

Perkhidmatan pelanggan adalah antara faktor kritikal untuk dititikberatkan semasa proses pemasaran dan jualan berlaku. Antara yang perlu dilakukan adalah memberi respon yang cepat untuk sebarang pertanyaan daripada pelanggan.

Sekiranya terdapat aduan, anda harus mengurus aduan tersebut dengan baik dan tidak mudah melatah. Dengan ini pelanggan akan berasa selesa untuk terus berurusan dengan anda.


Di dalam pemasaran, anda tidak boleh meletakkan ekspektasi yang tinggi untuk membuat jualan 100% apabila anda memperoleh pertanyaan. Ini adalah kerana kepercayaan tidak akan terbina pada kali pertama.

Justeru anda harus membuat komunikasi dan tindakan susulan kepada bakal pelanggan anda agar mereka berasa lebih selesa dan lebih mempercayai anda untuk melakukan transaksi jualan yang berikutnya.

Bagi anda yang ingin memulakan perniagaan kebab dan jana jualan sehingga mencecah 5 angka seperti peniaga kebab sedia ada, sertai Madina Kebab Apprentice Program. Sebuah program 3 bulan yang akan membantu pemula peniaga dan usahawan kebab baru mahupun sedia ada untuk memulakan dan tambah baik perniagaan kebab mereka. 

Klik link website ini untuk kami bantu anda dapatkan tawaran program ini: www.wasap.my/60126094643/nakniagakebab

Comments

Popular posts from this blog

KENAPA PERNIAGAAN KEBAB TERHENTI DI TENGAH JALAN?

Ramai yang nakkan perniagaan untuk kekal bertahan sehingga berpuluh tahun dan berkembang berkali-kali ganda.  Namun tak ramai yang mahu berhadapan dengan penat lelah usaha untuk kemahuan tersebut. Kebanyakannya akan berputus asa, bersikap menyalahkan orang atau perkara lain, tidak mahu bertanggungjawab atas cabaran yang dihadapi. Mengapa perkara ini terjadi? Jom kita semak agar boleh menguruskan perniagaan kebab anda dengan lebih baik. 1. TIDAK MEMPUNYAI MATLAMAT Tidak jelas dengan hala tuju dan tidak mempunyai matlamat yang jelas dengan kenapa memulakan perniagaan adalah antara faktor yang menyebabkan sesebuah perniagaan kebab berhenti di tengah jalan. 2. TIDAK MERANCANG Tiada perancangan akan aktiviti perniagaan yang akan dijalankan termasuklah kajian lokasi, kajian pelanggan dan jadual aktiviti pemasaran akan membuatkan perniagaan kebab senang untuk terhenti. 3. TIDAK KONSISTEN BERTINDAK Sekejap rajin, sekejap malas. Baru mempromosikan perniagaan teta

3 PELAJARAN DARI SIR COLONEL SANDERS UNTUK PENIAGA KEBAB

Pernah dengar cerita mengenai pengasas KFC, Well Colonel Harland Sanders? Sanders dilahirkan pada tahun 1890 di Henryville, IN. Dibesarkan oleh ibunya yang merupakan seorang ibu tunggal, Sanders melalui pelbagai cabaran sebelum meraih kejayaan yang besar dalam hidupnya. Setelah dipecat dari pekerjaan di sebuah syarikat kereta api, beliau mengasaskan syarikat kapal feri pada tahun 1920. Beliau kemudiannya cuba untuk membuka sebuah syarikat pembuatan lampu namun tidak berjaya. Hanya pada usia 40 tahun dia mula menjual hidangan ayam di stesen servis. Namun, beliau terpaksa menutup perniagaan berikutan Perang Dunia II. Selepas perang berakhir, beliau cuba untuk memfrancaiskan restorannya. Resipi beliau ditolak 1,009 kali sebelum diterima. 'Sander's Secret Recipe' telah menerima sambutan hangat di bawah restoran 'Kentucky Fried Chicken' yang diusahakannya. Selepas bertahun-tahun berjuang dengan kegagalan dan penolakan beliau akhirnya menjual resto

BAGAIMANA ATASI CABARAN BERNIAGA?

Tidak sah bagi sesebuah perniagaan untuk tidak menghadapi cabaran. Cabaran merupakan perkara yang sinonim dalam perniagaan. Justeru pengurusan cabaran yang datang merupakan perkara yang harus dilakukan oleh para usahawan perniagaan kebab agar setiap cabaran dapat memberikan kebaikan dalam perniagaan tersebut. Terdapat pelbagai masalah yang mungkin akan hadir setiap hari. Namun, kenalpasti masalah yang harus diberi keutamaan untuk diselesaikan. Senaraikan alternatif bagi setiap masalah yang datang. Dapatkan pandangan dari keluarga atau rakan terdekat yang faham dengan situasi anda bagi menjalankan proses validasi bagi setiap alternatif yang anda senaraikan. Lakukan sedikit kajian bagi mengenalpasti alternatif terbaik bagi setiap permasalahan tersebut. Pertimbangkan alternatif yang anda ada dengan mengambil kira beberapa faktor. Contohnya; penukaran lokasi bagi mendapatkan hasil jualan yang lebih baik – pertimbangkan faktor kos operasi, jarak, serta keselamatan u