Skip to main content

KENAPA INOVASI PENTING DALAM PERNIAGAAN KEBAB?

Inovasi memberi peluang dan perubahan sesebuah perniagaan untuk tumbuh dan berkembang. 

Melalui inovasi sesebuah perniagaan akan berjaya bersaing dan berkembang pesat dalam menghadapi pelbagai keadaan perniagaan dan ekonomi yang merosot dan berubah-ubah.

Melalui inovasi, perniagaan akan menumpukan pada nilai tambah yang diberikan kepada sesuatu produk tersebut berbanding produk sejenis yang lain di pasaran, ia mewujudkan nilai yang mempunyai nilai berbeza di kalangan pengguna dan bakal pelanggan.

Ini akan mengelakkan keadaan pembuangan harga dan mewujudkan persaingan tidak sihat di kalangan penyedia perniagaan.

Strategi yang memberi tumpuan kepada nilai menonjolkan penjimatan kos atau ketahanan produk berbanding produk lain. 


Inovasi produk dan servis memberi tumpuan kepada kualiti dan reka bentuk produk yang akan mewujudkan persepsi bahawa tidak ada pengganti lain yang terdapat di pasaran. 

Walaupun pesaing mungkin mempunyai produk yang sama, inovasi produk akan memberi tumpuan kepada perbezaan kualiti atau reka bentuk yang produk lain tidak ada. Perniagaan akan mendapat kelebihan di pasaran, kerana pelanggan melihat produk mempunyai keunikan yang tersendiri.

Melalui inovasi, ia akan membolehkan perniagaan untuk bersaing melalui perspektif lain selain daripada harga. Sebagai contoh, perniagaan kebab boleh membezakan produk kebab daripada jenama lain dari segi rasa dan kualiti. 

Perniagaan kecil boleh memfokuskan inovasi produk terhadap kualiti dan reka bentuk produk mereka dan mendapatkan kelebihan daya saing di pasaran tanpa mengurangkan harga mereka.

Inovasi produk yang kreatif akan mewujudkan kesetiaan jenama di kalangan pelanggan. Strategi yang sama yang mendapat bahagian pasaran melalui kualiti atau penjimatan kos yang dianggap dapat menghasilkan kesetiaan dari pengguna. 

Perniagaan mesti terus memberikan kualiti atau nilai kepada pengguna untuk mengekalkan kesetiaan pelanggan. Dalam pasaran yang kompetitif, apabila produk tidak mengekalkan kualiti, pelanggan boleh beralih kepada pesaing.

Bagi anda yang ingin memulakan perniagaan kebab dan jana jualan sehingga mencecah 5 angka seperti peniaga kebab sedia ada, sertai Madina Kebab Apprentice Program. Sebuah program 3 bulan yang akan membantu pemula peniaga dan usahawan kebab baru mahupun sedia ada untuk memulakan dan tambah baik perniagaan kebab mereka. 

Klik link website ini untuk kami bantu anda dapatkan tawaran program ini: www.wasap.my/60126094643/nakniagakebab

Comments

Popular posts from this blog

KENAPA PERNIAGAAN KEBAB TERHENTI DI TENGAH JALAN?

Ramai yang nakkan perniagaan untuk kekal bertahan sehingga berpuluh tahun dan berkembang berkali-kali ganda.  Namun tak ramai yang mahu berhadapan dengan penat lelah usaha untuk kemahuan tersebut. Kebanyakannya akan berputus asa, bersikap menyalahkan orang atau perkara lain, tidak mahu bertanggungjawab atas cabaran yang dihadapi. Mengapa perkara ini terjadi? Jom kita semak agar boleh menguruskan perniagaan kebab anda dengan lebih baik. 1. TIDAK MEMPUNYAI MATLAMAT Tidak jelas dengan hala tuju dan tidak mempunyai matlamat yang jelas dengan kenapa memulakan perniagaan adalah antara faktor yang menyebabkan sesebuah perniagaan kebab berhenti di tengah jalan. 2. TIDAK MERANCANG Tiada perancangan akan aktiviti perniagaan yang akan dijalankan termasuklah kajian lokasi, kajian pelanggan dan jadual aktiviti pemasaran akan membuatkan perniagaan kebab senang untuk terhenti. 3. TIDAK KONSISTEN BERTINDAK Sekejap rajin, sekejap malas. Baru mempromosikan perniagaan teta

3 PELAJARAN DARI SIR COLONEL SANDERS UNTUK PENIAGA KEBAB

Pernah dengar cerita mengenai pengasas KFC, Well Colonel Harland Sanders? Sanders dilahirkan pada tahun 1890 di Henryville, IN. Dibesarkan oleh ibunya yang merupakan seorang ibu tunggal, Sanders melalui pelbagai cabaran sebelum meraih kejayaan yang besar dalam hidupnya. Setelah dipecat dari pekerjaan di sebuah syarikat kereta api, beliau mengasaskan syarikat kapal feri pada tahun 1920. Beliau kemudiannya cuba untuk membuka sebuah syarikat pembuatan lampu namun tidak berjaya. Hanya pada usia 40 tahun dia mula menjual hidangan ayam di stesen servis. Namun, beliau terpaksa menutup perniagaan berikutan Perang Dunia II. Selepas perang berakhir, beliau cuba untuk memfrancaiskan restorannya. Resipi beliau ditolak 1,009 kali sebelum diterima. 'Sander's Secret Recipe' telah menerima sambutan hangat di bawah restoran 'Kentucky Fried Chicken' yang diusahakannya. Selepas bertahun-tahun berjuang dengan kegagalan dan penolakan beliau akhirnya menjual resto

BAGAIMANA ATASI CABARAN BERNIAGA?

Tidak sah bagi sesebuah perniagaan untuk tidak menghadapi cabaran. Cabaran merupakan perkara yang sinonim dalam perniagaan. Justeru pengurusan cabaran yang datang merupakan perkara yang harus dilakukan oleh para usahawan perniagaan kebab agar setiap cabaran dapat memberikan kebaikan dalam perniagaan tersebut. Terdapat pelbagai masalah yang mungkin akan hadir setiap hari. Namun, kenalpasti masalah yang harus diberi keutamaan untuk diselesaikan. Senaraikan alternatif bagi setiap masalah yang datang. Dapatkan pandangan dari keluarga atau rakan terdekat yang faham dengan situasi anda bagi menjalankan proses validasi bagi setiap alternatif yang anda senaraikan. Lakukan sedikit kajian bagi mengenalpasti alternatif terbaik bagi setiap permasalahan tersebut. Pertimbangkan alternatif yang anda ada dengan mengambil kira beberapa faktor. Contohnya; penukaran lokasi bagi mendapatkan hasil jualan yang lebih baik – pertimbangkan faktor kos operasi, jarak, serta keselamatan u