Ramai peniaga kebab beranggapan bahawa pengurangan harga merupakan strategi terbaik untuk membantu menarik perhatian dan menjana jualan lebih banyak.
Sebagai seorang peniaga, tahukah anda bahawa PROMOSI dapat dilakukan berdasarkan perilaku pelanggan:
1. Pelanggan yang tidak peduli dengan promosi. Pelanggan dalam golongan ini sentiasa mempunyai wang dan tidak peduli dengan promosi yang ditawarkan.
2. Pelanggan yang sentiasa ambil peduli tentang promosi semasa. Golongan pelanggan ini akan mengambil peluang untuk membeli sekiranya terdapat promosi potongan harga 10-15%.
3. Pelanggan yang hanya akan membeli ketika ada promosi ditawarkan. Mereka tidak akan membeli sekiranya tiada promosi ditawarkan.
4. Pelanggan yang hanya akan membeli sekali sekala. Golongan ini hanya akan membeli ketika hari istimewa seperti Majlis Keraian - Majlis Ulang Tahun, Majlis Hari Guru dan sebagaimanya.
Sebagai kesimpulan, adakah pengurangan harga merupakan promosi terbaik di dalam industri makanan kebab ni?
TIDAK
Mengenali SIAPA SASARAN PELANGGAN dan membuat tawaran yang kreatif berdasarkan profil mereka adalah lebih berkesan berbanding dengan pengurangan harga semata-mata.
Jelas ke jelas?
Nak tahu lebih lanjut tentang bagaimana penjanaan jualan kebab ni boleh menjadi lebih meriah?
Bagi anda yang nak mulakan atau yang nak meningkatkan jualan perniagaan, anda boleh sertai Kursus Bisnes Kebab yang akan berkongsi tentang bagaimana mengurus bisnes anda dengan lebih sistematik dan menjana lebih jualan dan keuntungan.
Hubungi +6012-6094643 untuk maklumat lanjut.
Comments
Post a Comment